«ЖЕРТОВНІ» ЧАШІ В ПОХОВАННЯХ ДОБИ БРОНЗИ ТА РАННЬОГО ЗАЛІЗА

Автор
Дмитро ПАВЛІВ
DOI
https://doi.org/10.33402/mdapv.2022-26-57-83
Анотація
Констатовано, що у вивченні духовної культури давніх суспільств важливе місце займають дослідження поховальної обрядовості, зокрема спеціальної фунеральної кераміки, її функцій у поховальних ритуалах і символічного значення. Встановлено, що в керамічних комплексах низки культур доби пізньої бронзи й раннього заліза у Європі (культури полів урнових поховань північноальпійського та середньодунайського регіонів, лужицькі культури, культури гальштатського періоду північно-східноальпійського та середньодунайського регіонів, Вілланова, Голасекка й Есте на Центральних і Північних Апеннінах, білозерська культура Північно-Західного Надчорномор’я, ульвівецько-рованцівська група) існувала така форма посуду, як чаша (миска, ваза) на ніжці. Чаші на ніжках виявлено переважно на могильниках, в інгумаційних і кремаційних похованнях. Враховуючи контекст у поховальних об’єктах і незвичайну форму, їх потрактовано особливим видом фунеральної кераміки. Спостережено, що в багатьох випадках чаші клали в поховання маленьких дівчаток або молодих жінок, рідше – у подвійні дорослої людини і дитини або чоловіка й жінки. Таку особливість виявлено майже у всіх згаданих у цій роботі культурах, які існували від XII ст. BC до VII ст. BC, тобто можна говорити про спільні для цих культур стійкі релігійні традиції і соціальні правила, які існували на значній території Європи впродовж приблизно шести століть. Встановлено, що чаші в похованнях виконували роль символічних жертовних дарів, можливий зв’язок із культом «священного вогню». Сакральне значення такої форми посуду, як чаша на ніжці, простежено і в пізніші часи, наприклад, потир, який є основним атрибутом євхаристійного літургійного християнського богослужіння і символом Євхаристії – прийняття божественної жертви. Зазначено, що виступи на вінцях чаш, які трапляються найчастіше у похованнях жінок, можуть бути пов’язані з астрономією. Припущено, що чаша з Рованцівського могильника, де виступи на вінці схематично, але досить точно відображають напрямки сходу і заходу сонця під час літнього й зимового сонцестоянь та осіннього рівнодення і напрямок північ–південь, могла би слугувати примітивною мініатюрною обсерваторією та бути предметом атрибутики солярного культу.

Ключові слова

доба пізньої бронзи і раннього заліза, поховання, фунеральний посуд, чаша на ніжці, жертовні дари, Рованцівський могильник.

Повний текст
Завантажити оригінал
Author
Dmytro PAVLIV
DOI
https://doi.org/10.33402/mdapv.2022-26-57-83
Annotation

It was established that in exploring the spiritual culture of ancient societies, an important place is occupied by the study of funeral rites, in particular special funeral ceramic, its functions in funeral rituals, and its symbolic meaning. It was found that in the ceramic complexes of several cultures of the Late Bronze Age and Early Iron Age in Europe (Urnfield culture of the North Alpine and Middle Danube regions, Lusatian culture, culture of the Hallstatt period of the Northeast Alpine and Middle Danube regions, Villanova, Golasecca and Este in the Central and North Apennines, Bilozerska culture of the North-Western Black Sea region, Ulvivok-Rovantsi group) there was such a form of tableware as a cup (bowl, vase) on a leg. Cups on legs were discovered mainly in cemeteries, inhumation, and cremation burials. Taking into account the context in the burial objects and their unusual shape, they are interpreted as a special kind of funerary ceramics. It was observed that in many cases the bowls were placed in the burials of little girls or young women, less often – in the pair burials of an adult person and a child or a man and a woman. This feature was found in almost all the cultures mentioned in this work, which existed from the XII century BC till VII century BC, and therefore we can talk about stable religious traditions and social rules common to these cultures, which existed in a large area of Europe for about six centuries. It was established that the bowls in burials served as symbolic sacrificial gifts, connected possibly with the cult of «sacred fire». The sacral meaning of such a shape of a vessel as a cup on a leg is also traced in later times, for example, a chalice, which is the main attribute of the Eucharistic liturgical Christian service and a symbol of the Eucharist – an acceptance of the divine sacrifice. It is noted that protrusions on the rims of cups, which occur most often in the burials of women, may be related to astronomy. It is assumed that the cup from the Rovantsi cemetery, where the protrusions on the rims schematically, but quite accurately reflect the directions of the sunrise and sunset during the summer and winter solstices and the autumn equinox and the north-south direction, could serve as a primitive miniature observatory and be the subject of the paraphernalia of the solar cult.

Keywords
Late Bronze Age and Early Iron Age, funeral vessels, cup on the leg, sacrificial gift, Rovantsi cemetery
Оголошення:
Новини:

Науковці Інституту українознавства взяли участь у серії науково-освітніх заходів «Мовознавці актуалізують»

У березні 2024 року науковці відділу української мови Інституту українознавства Національної академії наук України взяли участь у серії науково-освітніх заходів «Мовознавці актуалізують», які ініціювала катедра української мови Національного університету «Львівська політехніка».

Історичні витоки та виклики новітньої російсько-української війни: матеріали міжнародної наукової конференції у Варшавському університеті

11–12 квітня 2024 р. у Інституті історії Варшавського університету відбулася міжнародна наукова конференція «Stosunki polsko-ukraińskie wobec rosyjskiej agresji na Ukrainę: konteksty historyczne i współczesne», в якій взяли участь провідні історики та політологи Польщі та України, серед них наші колеги із відділу «Центр дослідження українсько-польських відносин».