Рэпрэзентацыі бальшавіцкага тэрору ў школьных навучальных курсах

Автор
РАМАНАВА Ірына
DOI
Анотація

У статті зазначено, що поєднання радянської схеми викладання історії з деякими переписами «старих» тем і невеликим додаванням нових є характерним для підручників Білорусі в XXІ ст. Стаття складається з двох частин. Перша частина присвячена інтерпретації періоду 1930-х років у шкільному підручнику для 10 класів (Я. К. Новик, «Історія білорусів», 1917–1945 рр., «Вуч, Дапам, 10 клас», Мінськ: «Народна асвета», 2012. 182 с.). Друга частина окреслює основні ідеї автора, і її можна розглядати як альтернативний підручник. Основні тези: треба не лише змінити структуру подання матеріалу підручника (соціально-політичне життя, соціально-економічний розвиток, культура), але й його концепцію. Ми повинні відмовитися від тоталітарної моделі вивчення радянського суспільства. В епоху «всезнавця» Google і великої кількості конфліктних джерел завданням шкільного курсу має стати формування навичок критичного мислення. У статті розкрито, як можна спробувати вирішити ці проблеми, залучивши певні теми та матеріали дошкільних курсів.

Ключові слова
Білорусь, шкільні підручники, вітчизняна історія, викладання матеріалу, нові концепції
Повний текст
Завантажити оригінал
Author
Irina Romanova
DOI
Annotation

In the article it is noted that the endless play of the Soviet scheme with some rewriting of the «old» themes and a small interspersation of new ones is a characteristic for the textbooks of Belarus in the XX century. The article consists of two parts. The first part is devoted to the interpretation of the period of the 1930s in an actual school textbook for 10 classes (Ja.K. Novik. Historyja Belarusi, 1917–1945: vuch. dapam. dlia 10 klasa. Minsk: “Narodnajaasveta”, 2012. 182 с.). The second part outlines the author's main ideas, as an alternative textbook might look like. The main theses: it is necessary not only to change the structure of the presentation of material (socio-political life, socio-economic development, culture), but also the concept of submitting materials. We must also try to overcome the totalitarian model of studying Soviet society. In the age of «omniscient google» and the availability of a large number of conflicting sources, the task of the school course should be the formation of critical thinking skills. The article shows how you can try to solve these problems by including certain topics and materials in school courses.

Keywords

Belarus, school textbooks, national history, teaching material, new concepts

Оголошення:
Новини:

Інститут українознавства ім. І. Крип’якевича НАН України — у п’ятірці найкращих наукових установ гуманітарно-мистецького напряму!

За результатами державної атестації МОН України, які 12 листопада 2025 року в рамках відзначення ВСЕСВІТНЬОГО ДНЯ НАУКИ 2025: УКРАЇНА оголосив  заступник міністра освіти і науки Денис Курбатов, Інститут віднесено до групи А.

Це високе визнання стало можливим завдяки вагомим результатам наукової та організаційної діяльності нашої спільноти.

Вітаємо дружню команду Інституту з успішним результатом атестації!

Детально про результати атестації за покликанням:

Утворення разової ради в Інституті українознавства ім. І. Крип’якевича НАН України

На підставі ухвали Вченої ради Інституту українознавства ім. І. Крип’якевича НАН України, керуючись Постановою Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку присудження ступеня доктора філософії та скасування рішення разової спеціалізованої вченої ради закладу вищої освіти, наукової установи про присудження ступеня доктора філософії» від 12 січня 2022 року № 44, 13 листопада 2025 р. утворено разову раду Інституту українознавства ім. І. Крип’якевича НАН України з правом прийняття до розгляду та проведення разового захисту дисертації Заболотнюка Ігоря Олександровича на здобуття ступеня доктора за спеціальністю В9 Історія та археологія.