Побут і релігійні практики виживання українських політв’язнів: за матеріалами фондової колекції Меморіального музею тоталітарних режимів «Територія терору»

Автор
Юлія АРТИМИШИН
DOI
https://doi.org/10.33402/nd.2025-13-176-191
Анотація

Проаналізовано усноісторичні записи інтерв’ю з українськими політичними в’язнями, що походили зі сімей священнослужителів УГКЦ, громадсько активних осіб, які були членами ОУН, УПА або ж співпрацювали та допомагали їм, мешкали в Західній Україні. Представлено транскрипти інтерв’ю, доповнені стислими біографічними довідками репресованих осіб, які відображають їхні життєві траєкторії. Більшість спогадів записано з особами, репресованими в дитячому та юнацькому віці. Зазначено, що такі особисті наративи теж мають чималий дослідницький потенціал, адже відображають різні виміри повсякдення політичних в’язнів.

Стверджено, що досвід арешту, нелюдські умови перебування у в’язниці та подальша депортація на місце відбування покарання негативно впливали на здоров’я і психоемоційний стан арештованих. Констатовано, що в таких важких умовах важливо було вижити, пристосуватися до нової реальності, виробити психологічну стійкість. Зауважено, що у процесі адаптації до в’язничної реальності допомагали й релігійні практики.

Зауважено, що для збереження у в’язниці життєздатності українські політв’язні зверталися до Бога, виготовляли вервиці, проводили спільні молитви. Встановлено, що підпільні Літургії, уділення Таїнств звершували священнослужителі УГКЦ. Відзначено, що в табірній системі ГУЛАГу значно важче було проводити релігійні практики, за них суворіше карали, однак навіть у таких умовах, попри всі ризики, частина ув’язнених збиралася на імпровізовані святкування. Зауважено, що у спецпоселенні з дещо послабленим режимом утримання депортовані українці гуртувалися навколо священників, які намагалися надалі здійснювати душпастирську діяльність. Встановлено, що релігійне життя було невід’ємною складовою побуту, частиною громадського життя до ув’язнення, а відтак єднання навколо релігійних практик посилювало зв’язок нової спільноти українців, слугувало певним маркером національної ідентичності, допомагало відчувати зв’язок із домом.

Ключові слова
ГУЛАГ, спецпоселення, репресії, радянізація, усна історія, українські політичні в’язні, ОУН, УПА, дисиденти, історія повсякдення, релігія, УГКЦ, священники, релігійні практики.
Повний текст
Завантажити оригінал
Author
Yuliia ARTYMYSHYN
DOI
https://doi.org/10.33402/nd.2025-13-176-191
Annotation

The oral history recordings of interviews with Ukrainian political prisoners who came from families of clergymen of the UGCC; socially active individuals who were members of the OUN, UPA, or collaborated and helped them, living in Western Ukraine were analysed. The presented interview transcripts are supplemented with brief biographical notes of repressed individuals, which reflect their life trajectories. Most of the memories were recorded with individuals repressed in childhood and adolescence. Such personal narratives also have considerable research potential, as they reflect different dimensions of the everyday life of political prisoners.

The author noted that the experience of arrest, difficult, inhuman conditions of imprisonment and subsequent deportation to the place of serving the sentence negatively affected the health and psycho-emotional state of the arrested. In such difficult conditions, difficult for physical survival and the destructive effects of a number of stressors, it was important to survive, adapt to the new reality, and develop psychological resilience. The author emphasized that religious practices and rituals also helped in this process of adaptation to prison reality.

The article reconstructed that in order to maintain viability in prison, Ukrainian political prisoners turned to God, made rosaries, and held joint prayers. Underground liturgies and the administration of sacraments continued to be organized by the clergy of the UGCC. It is noted that the Gulag camp system made it significantly more difficult to carry out religious practices, and they were punished more severely. However, even in such conditions, as demonstrated by the interview materials, taking into account all the risks, some prisoners gathered for improvised celebrations. It was noted that in the special settlement with a somewhat relaxed maintenance regime, in contrast to the camp, the deported Ukrainians gathered around the priests and their families, who tried to continue their pastoral activities. Simultaneously, practicing religious life was an integral part of everyday life, a part of public life before imprisonment. At the same time, unity around religious practices strengthened the bond of the new community of Ukrainians, served as a certain marker of national identity, and helped to feel a connection with home.
Keywords
Gulag, special settlements, repressions, Sovietization, oral history, Ukrainian political prisoners, OUN, UPA, dissidents, history of everyday life, religion, UGCC, priests, religious practices.
Оголошення:
Новини:

Інститут українознавства ім. І. Крип’якевича НАН України — у п’ятірці найкращих наукових установ гуманітарно-мистецького напряму!

За результатами державної атестації МОН України, які 12 листопада 2025 року в рамках відзначення ВСЕСВІТНЬОГО ДНЯ НАУКИ 2025: УКРАЇНА оголосив  заступник міністра освіти і науки Денис Курбатов, Інститут віднесено до групи А.

Це високе визнання стало можливим завдяки вагомим результатам наукової та організаційної діяльності нашої спільноти.

Вітаємо дружню команду Інституту з успішним результатом атестації!

Детально про результати атестації за покликанням:

Утворення разової ради в Інституті українознавства ім. І. Крип’якевича НАН України

На підставі ухвали Вченої ради Інституту українознавства ім. І. Крип’якевича НАН України, керуючись Постановою Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку присудження ступеня доктора філософії та скасування рішення разової спеціалізованої вченої ради закладу вищої освіти, наукової установи про присудження ступеня доктора філософії» від 12 січня 2022 року № 44, 13 листопада 2025 р. утворено разову раду Інституту українознавства ім. І. Крип’якевича НАН України з правом прийняття до розгляду та проведення разового захисту дисертації Заболотнюка Ігоря Олександровича на здобуття ступеня доктора за спеціальністю В9 Історія та археологія.