Науковий семінар Ради молодих вчених Інституту "Документальний фільм та фотографія як місця пам'яті: історичний та літературний виміри"

2018-10-09

Шановні колеги!

Запрошуємо Вас відвідати черговий науковий семінар Ради молодих вчених Інституту українознавства ім. І. Крип'якевича НАН України!

Доповідачки:

аспірантка відділу Центру дослідження українсько-польських відносин Інституту українознавства імені І. Крип’якевича НАН України Юлія Артимишин;

аспірантка відділу української літератури Інституту українознавства імені І. Крип’якевича НАН України Христина Рутар.

Тема: Документальний фільм та фотографія як місця пам'яті: історичний та літературний виміри

Дата: четвер, 11 жовтня 2018 року

Місце: вул. Козельницька 4, кімната 501

Початок о: 15:00

Дослідниці анонсують:

Розмова відбуватиметься у двох напрямках, які представлять літературознавиця Христина Рутар та історикиня Юлія Артимишин.

Мова, зокрема, йтиме про:

- концепт "місця пам'яті";

- простір для документів з архіву у художньому творі;

- спогади переселенців та документальні фільми, які допомагають формувати колективну пам'ять.

Перша частина виступу буде присвячена теоретичним рефлексіям історикині Юлії Артимишин про фільм як історичне джерело; відтак доповідачка торкатиметься і практичного зрізу проблеми. Прелеґентка розглядатиме документальні фільми та передачі, які висвітлювали депортації українців у 1944‑1946 рр., операцію “Вісла”. Дослідниця, зокрема, вважає, що фільм як явище є сконструйованою реальністю авторів, а проаналізовані стрічки втілюють бачення депортації спільнотою переселенців.

Дослідниця літератури Христина Рутар, опираючись на теоретичну рамку дослідження фотографії та студій пам’яті, спробує розгорнути розмову про два історичні романи сучасних українських письменників у фокусі використання фотографії як доказу та свідчення. Мова йтиме про "Музей покинутих секретів" Оксани Забужко та "Танґо смерті" Юрія Винничука. Літературознавиця констатує, що у художньому тексті світлина набуває рис “протезу” пам’яті та стає знаряддям доступу до неї, впускаючи її у художній світ, - письменники (не)свідомо конструюють текст як частину правдивої історії. Доповідачка вважає, що фотографія додає більшої впевненості у правдивості зображеного та описаного у художньому історичному творі, водночас додає й певні застереження та бажання верифікації.

Будемо вдячні за поширення інформації про семінар серед зацікавлених осіб!


Науковий семінар РМВ І-ту українознавства "Документальний фільм та фотографія як місця пам'яті: історичний та літературний виміри"




Читайте також:

2024-04-18
У березні 2024 року науковці відділу української мови Інституту українознавства Національної академії наук України взяли участь у серії науково-освітніх заходів «Мовознавці актуалізують», які ініціювала катедра української мови Національного університету «Львівська політехніка».

2024-04-16

11–12 квітня 2024 р. у Інституті історії Варшавського університету відбулася міжнародна наукова конференція «Stosunki polsko-ukraińskie wobec rosyjskiej agresji na Ukrainę: konteksty historyczne i współczesne», в якій взяли участь провідні історики та політологи Польщі та України, серед них наші колеги із відділу «Центр дослідження українсько-польських відносин».


2024-04-16

23 березня 2024 р. у Київському національному університеті Т. Шевченка відбулися річні наукові читання Національної академії наук вищої школи України, на яких обговорено актуальні проблеми розвитку науки, освіти та культури України, захисту її від новітньої російської агресії. Особливе зацікавлення викликали доповіді економіста Анатолія Кінаха, медикині Ольги Богомолець, фізика і перекладача Максима Стріхи, історика Георгія Папакіна. У виступі нашого колеги, завідувача відділу «Центр дослідження українсько-польських відносин» Миколи Литвина проаналізовано особливості польсько-українських міждержавних і міжнаціональних відносин, актуалізовано історіографічні та археографічні перспективи дослідження проблеми.


Оголошення:

Видання:

Ad fontes. Джерела діалектологічних студій. (Серія Діалектологічні студії, т. 1(14))