ІСТОРІЯ ЛІТЕРАТУРИ ЧИ ФІЛОЛОГІЧНІ СТУДІЇ: ПІДРУЧНИКИ З УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ ХІХ СТОЛІТТЯ В УНІВЕРСИТЕТСЬКІЙ СИСТЕМІ

Автор
Адріана ГЕНЦ
DOI
https://doi.org/10.33402/ukr.2020-33-422-432
Анотація

Досліджено теоретичні та практичні засади історико-літературних синтезів у контексті загальноєвропейських історіографічних традицій. Зазначено, що предметом дослідження є корпуси літературної історіографії, які посідають вагоме місце в історії становлення вітчизняної та європейської університетської освіти. Виокремлено стрижневі критерії історико-літературних праць, розглянуто тенденції розвитку підручників із літератури у ХІХ ст. З’ясовано відмінність між історіографічними корпусами літератури й навчальними посібниками, яка насамперед відображена у формальних характеристиках, критеріях селекції художніх текстів, авторських інтерпретаціях, концептуальних підходах і методологічній базі. Вказано, що основа історико-літературної синтези – це виявлення внутрішнього зв’язку між літературною історією, філософією та історією загалом, вивчення їхньої взаємозумовленості й деякою мірою взаємототожності. Саме тому визначено етапи розвитку історії письменства у світовій гуманітаристиці ХІХ ст., проаналізовано та систематизовано корпуси історій української словесності в типологічних зіставленнях з європейськими концепціями. Проартикульовано основні здобутки істориків літератури ХІХ ст., а також комплексно визначено методологію створення цілісного та науково обґрунтованого корпусу історії українського письменства в сучасних реаліях. Проаналізовано переваги й недоліки історико-літературних розвідок, оглядів і цілісних синтез Якова Головацького, Пантелеймона Куліша, Миколи Петрова, Миколи Дашкевича, Омеляна Огоновського, Івана Франка не лише в парадигмі української літературної історіографії, а й у процесі інтеграції України у світовий освітній простір, позаяк історіографія письменства має вагоме значення у розвитку університетської літературної освіти та створенні загальноєвропейського культурного дискурсу.

Ключові слова
історія літератури, історіографія, історія ідей, підручники, методологія літературознавства, університетська освіта.
Повний текст
Завантажити оригінал
Author
Adriana HENTS
DOI
https://doi.org/10.33402/ukr.2020-33-422-432
Annotation
The article explores the theoretical and practical principles of Ukrainian 
literature histories in the context of pan-European historiographical traditions. 
The study's subject is histories of literature, which are an integral part of Western scientific thought
and hold an important place in the history of national and European university
literary studies of the nineteenth century are outlined, the histories of
education. The stages of the development of the literary history of the world
Ukrainian literature are analyzed and systematized in typological comparisons
characteristics, criteria for selecting texts, author's interpretations,
with European concepts. The difference between the historiographical studies of
literature and the textbooks, which is primarily reflected in formal
conceptual approaches, and methodological base, is revealed. The basis of
and interdependence. The genealogical and genre features of Ukrainian literary
historiographical studies is the identification of the intrinsic connection
between literary history, philosophy, and history, the study of their interdependence
studies are considered. The author pays attention to the methodological planes
realities. The advantages and disadvantages of literary histories, reviews, and
and vectors of the study of historiographical discourse. The article describes
the main achievements of historians of the literature of the 19th century,
comprehensively defines the methodology of creating an integrated and scientific evidence corpus of Ukrainian literature history in contemporary
of university literary education and the creation of a pan-European cultural
holistic syntheses of Ya. Holovatskyi, P. Kulish, M. Petrov, M. Dashkevych, I.
Franko are analyzed not only in the paradigm of Ukrainian literary
historiography but also in the process of integration of Ukraine into the worldeducational space. 
The historiography has great importance in the development
discourse.

Keywords
history of literature, historiography, history of ideas, textbooks, methodology of literary studies, university education.
Оголошення:
Новини:

Науковці Інституту українознавства взяли участь у серії науково-освітніх заходів «Мовознавці актуалізують»

У березні 2024 року науковці відділу української мови Інституту українознавства Національної академії наук України взяли участь у серії науково-освітніх заходів «Мовознавці актуалізують», які ініціювала катедра української мови Національного університету «Львівська політехніка».

Історичні витоки та виклики новітньої російсько-української війни: матеріали міжнародної наукової конференції у Варшавському університеті

11–12 квітня 2024 р. у Інституті історії Варшавського університету відбулася міжнародна наукова конференція «Stosunki polsko-ukraińskie wobec rosyjskiej agresji na Ukrainę: konteksty historyczne i współczesne», в якій взяли участь провідні історики та політологи Польщі та України, серед них наші колеги із відділу «Центр дослідження українсько-польських відносин».