Пастух Тарас Васильович

завідувач відділу української літератури, доктор філологічних наук

Народився 5 листопада 1971 року у м. Луганську. 

1997 року захистив кандидатську дисертацію на тему “Романи Івана Франка”.

2011 року захистив докторську дисертацію на тему “Модерні стильові течії української поезії 1960―90-х років (Київська школа та її оточення)”. 

В Інституті від 2018 р.: старший науковий співробітник (2018), завідувач відділу української літератури (від 2018 і дотепер)

Наукові зацікавлення: модерна українська поезія, сучасний літературний процес, теорія літератури, сучасний літературний процес (відображення російсько-української війни).

Стипендії, нагороди

2005 – Львівської обласної ради

2008–2009 – стипендіат дослідницької програми Фулбрайта (стажування в Університеті Південної Флориди (США))

2011 – лауреат Обласної премії імені Михайла Возняка в галузі літературознавства, сучасної літературної критики, перекладів

2014 – лауреат Літературної премії в галузі критики ім. О.І. Білецького

Книжка “Київська школа та її оточення (модерні стильові течії української поезії 1960–90-х рр.)” як літературознавче дослідження була номінована в загальноукраїнському національному рейтингу як “Книга року – 2011”.

2019 – диплом Західного наукового центру НАН України та Міністерства освіти і науки України

Google Scholar: https://scholar.google.com.ua/citations?hl=ru&user=NH_cRQMAAAAJ

Е-mail: tarpastukh@gmail.com

ORCID: https://orcid.org/0000-0001-5606-1441

Scopus 57391392700

Web of Science ResearcherID: HKO-5499-2023


Основні наукові праці

Монографії, брошури

Романи Івана Франка. Львів: Каменяр, 1998. 135 с.

Роман “Місто” Валер’яна Підмогильного. Проблеми урбанізму та психологізму. – Луганськ: Книжковий світ, 1999. 59 с.

Поетичне мислення Івана Франка (за збіркою “Semper tiro”) / Серія “Дрібненька бібліотека”. – Видавничий центр Львівського національного університету імені Івана Франка. Львів, 2003. 82 c.

Київська школа поетів та її оточення (модерні стильові течії української поезії 1960–90-х років): монографія. Львів: ЛНУ імені Івана Франка, 2010. 700 с.

Мости Олега Лишеги. Львів: ЛА “Піраміда”, 2019. 192 с.

Відчуття течії (літературно-критичні спостереження). Львів: ЛА «Піраміда», 2024. 228 с.

Розділи в колективних монографіях:

«Молода муза» в ранніх спогадах її учасників. Стратегії мемуарної та мандрівної літератур західноукраїнських письменників другої половини ХІХ – першої половини ХХ століття. Колективна монографія / відп. ред. Тарас Пастух; Національна академія наук України, Інститут Українознавства ім.І.Крип’якевича, Львів, 2020. С. 176–264;

Дві версії постмодерного роману: «Небесна гармонія» Петера Естерхазі та «Коханці Юстиції» Юрія Андруховича. Українсько-угорське пограниччя: етнополітичні, мовні та релігійні критерії самоідентифікації населення: Колективна монографія /  відп. ред. І.Патер. Інститут українознавства ім.І.Крип’якевича. Львів, 2020. С.298–318;

Людина в буттєвих обріях часу («Путина» Бориса Петровича та «Щоденний жезл» Євгена Пашковського) Білорусько-українське пограниччя: етнополітичні, мовні та релігійні критерії само- ідентифікації населення: Колективна монографія / відп. ред. Іван Патер; упоряд.: Олег Муравський, Михайло Романюк; НАН України, Інститут українознавства ім. І. Крип’якевича. Львів, 2021. C. 327–337.

У теоретичному дискурсі памʼяті, кодів та практик модернізму. Модернізм в українській літературі ХХ – початку ХХІ століття: пам’ять, коди, практики: монографія/ відп. ред. Тарас Пастух; НАН України, Інститут українознавства ім. І. Крип’якевича. Львів, 2023. С. 8–38.

Памʼять та культурні коди в українській модерній романістиці (Володимир Кашка, Юрко Ґудзь, Євген Пашковський, Оксана Забужко, Костю Москалець). Модернізм в українській літературі ХХ – початку ХХІ століття: пам’ять, коди, практики: монографія/ відп. ред. Тарас Пастух; НАН України, Інститут українознавства ім. І. Крип’якевича. Львів, 2023. С. 556–653.

Статті

“Наш стіл відчув свято і став дивним деревом” (феномен Василя Голобородька) // Літературна дефіляда. Сучасна українська критика про сучасну українську літературу. “Бібліотека ЛітАкценту”. – Київ: Темпора, 2012. – С. 281–309.

Червона вохра слова Олега Лишеги // Літературна дефіляда. Сучасна українська критика про сучасну українську літературу. “Бібліотека ЛітАкценту”. – Київ: Темпора, 2012. – С. 310–338.

“Серед імли і піни є незворушні стіни” (в Келії чайної троянди Костянтина Москальця) // Літературна дефіляда. Сучасна українська критика про сучасну українську літературу. “Бібліотека ЛітАкценту”. – Київ: Темпора, 2012. – С. 339–365.

Вольове епічне слово Євгена Пашковського (за романом “Щоденний жезл”) // “Слово, яке тебе обирає”. Збірник на пошану професора Володимира Моренця. – Київ: Вид. дім “Києво-Могилянська академія”, 2013. – С. 204–222.

Привчатись і довіряти: Іван Денисюк як учитель // Іван Денисюк: Не попіл слів, а серця жар...: збірник наукових праць та матеріалів. - Львів: ЛНУ імені Івана Франка, 2017. - (Серія "Українська філологія: школи, постаті, проблеми"; вип.17. -  С.226-230.

«Аби я вижила і врятувала усе від загибелі» // litakcent.com. ‒ 2 вересня 2016 р.

Образ Європи в сучасній українській прозі. Ідея Європи в суспільному дискурсі сучасної України: монографія / відп. ред. Ігор Соляр, упоряд. Олег Муравський, Михайло Романюк. Львів, 2019. С.77‒102.

«Молода муза» в ранніх спогадах її учасників. Стратегії мемуарної та мандрівної літератур західноукраїнських письменників другої половини ХІХ – першої половини ХХ століття. Колективна монографія / [відп. ред. Тарас Пастух]; Національна академія наук України, Інститут Українознавства ім.І.Крип’якевича, Львів, 2020. С. 176–264.

Дві версії постмодерного роману: «Небесна гармонія» Петера Естерхазі та «Коханці Юстиції» Юрія Андруховича. Українсько-угорське пограниччя: етнополітичні, мовні та релігійні критерії самоідентифікації населення: монографія / відп. ред. І.Патер. Інститут українознавства ім.І.Крип’якевича. Львів, 2020. С.298–318.

Modern Intentions in Lesia Ukrainka’s Drama Cassandra. Kyiv-Mohyla Humanities Journal: Lesia Ukrainka’s Global Artistic and Philosophical Universe: Past and Present. No. 2021. # 8. P. 2–14.

Шляхи рецепції віршів Шевченка. Україна, культурна спадщина, національна свідомість, державність. 2020. № 33. С. 465‒479.

[Рец.] Варіації оманливого оркестру Миколи Воробйова [на кн.]: Воробйов М. Оманливий оркестр (конфігурації). Київ: Видавець Федоров О. М., 2023. 204 с. Україна, культурна спадщина, національна свідомість, державність. 2024. № 39. С. 310–319.

Виклики та відповіді української гуманітаристики під час війни. Studia Ukrainica Posnaniensia, vol. XII/2: 2024, pp. 163–172.

Поміж фізичним і трансцендентним: У просторі прози Олеся Ульяненка. Poznańskie studia slawistyczne. NR 27 (2024). S. 317–327.


Оголошення:
Новини:

Відбувся публічний захист дисертації Хоми Івана Ярославовича «Національно-державницька діяльність Євгена Коновальця», представлену на здобуття наукового ступеня доктора історичних наук

26 червня 2025 року на засіданні разової спеціалізованої вченої ради ДФ 35.222.01 Інституту українознавства ім. І. Крип’якевича Національної академії наук України, м. Львів відбувся публічний захист дисертації Хоми Івана Ярославовича «Національно-державницька діяльність Євгена Коновальця», представлену на здобуття наукового ступеня доктора історичних наук.

Вічная пам'ять!

Колектив Інституту українознавства ім. І. Крипʼякевича НАН України висловлює глибокі співчуття Книшу Ярославу Богдановичу у зв'язку зі смертю матері. 
Видання:

Словник староукраїнської мови XIV — XV ст. Том 2