«ПОДЛѢ ТВОИ СТРЕМЕНЬ»: МАЛОДОСЛІДЖЕНИЙ РИЦАРСЬКИЙ ЕПІЗОД ІЗ ЖИТТЯ ГАЛИЦЬКОГО КНЯЗЯ ЯРОСЛАВА ВОЛОДИМИРОВИЧА

Автор
Ілля ПАРШИН, Христина МЕРЕНЮК
DOI
10.33402/ukr.2022-36-3-13
Анотація

Розглянуто символічне значення кінського стремена як ознаки складання васальної присяги. Аналіз проблематики здійснено на основі опрацювання ширшого контексту ритуалів європейського рицарства, зокрема розрізнення чинів Officium stratoris та Officium stratoris et strapae. На підставі використання угорських середньовічних памʼяток, а також Київського й Волинського літописів (Іпатіївського літописного зведення) доведено знання представників військової еліти Галицької та Волинської земель різниці в цих обрядах: від вияву пошани до вершника (при триманні за вуздечку) до вказівки на безпосереднє залежне становище (при триманні за стремено). Зазначено, що ці звичаї з’явилися в Англії, але надзвичайно популярними були й на території континентальної Європи, передовсім у Священній Римській імперії. Висунуто гіпотезу, що ця традиція перейшла до Русі з німецьких земель, де вже від XIV ст. подібні рицарські ритуали почали записувати на рівні міського права, тобто перейшли у сферу середньовічного законодавства.

Акцентовано на випадку 1153 р., коли після смерті свого батька галицький князь Ярослав Володимирович (Осмомисл) радив домовитися про мир київському володарю Ізяславові Мстиславовичу. Зазначено, що князь через посередників запропонував формулу «подлѣ твои стремень», що, за середньовічним етикетом, означало визнання свого підлеглого становища. Зауважено, що за півстоліття галицькі бояри не забули значення цього ритуалу та намагалися обʼєднати довкола себе інших служивих людей. Це продемонстровано на прикладі боярина Доброслава, який 1241 р. зібрав довкола свого стремена, за словами літописця, чимало «людей меча». Констатовано, що князі Данило та Василько Романовичі тоді правильно зрозуміли демонстрацію «гордого» боярина й позбавили його захоплених волостей, частину ж нових слуг боярина Доброслава, можливо, вони самостійно вигнали з Галицької землі раніше. Висновано, що руська військова еліта розумілася на ритуалах середньовічного рицарства, що вкотре доводить існування міцних звʼязків знаті цих земель-князівств із тогочасною європейською культурою.

Ключові слова
стремено, Галицьке князівство, Волинське князівство, ритуал, князь Ярослав Володимирович (Осмомисл), рицарство.
Повний текст
Завантажити оригінал
Author
Illia PARSHYN, Khrystyna MERENIUK
DOI
10.33402/ukr.2022-36-3-13
Annotation

The article examines the symbolic meaning of the horse’s stirrup as a sign of taking a vassal oath. The analysis of the problem was carried out based on the study of the broader context of the rituals of European chivalry. In particular, it is shown the distinction between the rank of Officium stratoris and Officium stratoris et strapae. Based on the use of Hungarian medieval monuments, as well as Kyiv and Volhynia chronicles (Ipatian chronicle collection), it was proved that the representatives of the military elite of the Halychyna and Volhynia lands were familiar with the difference in these rites – from showing respect to the rider (when holding the bridle) to indicating a direct dependent position (when holding the stirrup). These customs appeared in England, but were also extremely popular on the territory of continental Europe, primarily in the Holy Roman Empire. Perhaps this tradition came to Rus’ from the German lands, where already from the XIV century similar chivalric rituals began to be recorded in the city laws. So, such traditions passed into the sphere of medieval legislation.

In the research, the main emphasis is placed on the case of 1153, when after the death of his father, the prince of Halychyna Yaroslav Volodymyrovych (Osmomysl) offered to negotiate peace with the Kyiv duke Izyaslav Mstislavovych. Through intermediaries, the prince offered the formula «подлѣ твои стремень», which, according to medieval etiquette, meant recognition of his subordinate position. Note that half a century later, the boyars of Halychyna did not forget the significance of this ritual and tried to unite other service people around them. This is demonstrated by the example of the boyar Dobroslav, who in 1241 gathered around his stirrup, according to the chronicler, many other warriors. Dukes Danylo and Vasylko then correctly understood the demonstration of the proud boyar and deprived him of the lands he had seized. It is possible that some of the new servants of the boyar Dobroslav were expelled from the Halychyna land by Romanovids earlier. Thus, the Rus’ military elite understood the rituals of medieval chivalry. It proved the existence of strong connections between the nobility of these princely lands and the European culture of that time.

Keywords

stirrup, Halychyna Principality, Volyn Principality, ritual, Prince Yaroslav Volodymyrovych (Osmomysl), chivalry.

Оголошення:
Новини:

Світлого Великодня!

Щирі вітання з Великоднем! Христос воскрес!

Науковці Інституту українознавства взяли участь у серії науково-освітніх заходів «Мовознавці актуалізують»

У березні 2024 року науковці відділу української мови Інституту українознавства Національної академії наук України взяли участь у серії науково-освітніх заходів «Мовознавці актуалізують», які ініціювала катедра української мови Національного університету «Львівська політехніка».