УКРАЇНСЬКА ІСТОРІОГРАФІЯ ДОШКІЛЬНОЇ, СЕРЕДНЬОЇ ТА ВИЩОЇ ПРИВАТНОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ: ПОРІВНЯЛЬНИЙ АСПЕКТ

Автор
Поліна КОСТЮК
DOI
10.33402/ukr.2022-36-119-132
Анотація

Здійснено аналіз історіографії приватної освіти України. Проведено порівняння стану дослідження трьох ланок української приватної освіти: дошкільної, середньої та вищої. На основі огляду праць українських науковців зроблено спробу зіставити стан вивчення ланок освіти, рівень досліджень, їхню специфіку, спільні й відмінні риси. Наголошено, що наукове зацікавлення недержавним сектором освіти постало практично синхронно з його утворенням. Зазначено, що наукові праці, присвячені дошкільній приватній освіті зосереджуються на приватних закладах першої ланки не як на окремому феномені, а переважно в контексті національної дошкільної системи. Констатовано, що більшість дослідників приватної середньої освіти погоджуються, що такі установи забезпечують її здобуття на належному рівні, водночас наукові дослідження щодо закладів стосуються різних аспектів: від освітнього процесу та запозичення іноземних практик до специфіки фінансування і функціювання у сучасних умовах.

На основі досліджених фактів виснувано, що розподіл уваги українських дослідників щодо становлення мережі приватних навчальних закладів різних рівнів нерівномірний: найбільша кількість праць у галузі присвячена сектору приватної вищої освіти незалежної України як в історичному розвитку, так і крізь призму педагогіки, філософії та інших галузей науки, натомість бракує наукових узагальнень і комплексних праць щодо першого та другого рівнів закладів приватної форми власності.
Ключові слова

приватна освіта, недержавна освіта, національна система освіти, заклади освіти, вища освіта, приватний навчальний заклад, «Нова українська школа».

Повний текст
Завантажити оригінал
Author
Polina KOSTIUK
DOI
10.33402/ukr.2022-36-119-132
Annotation

The study provides a systematic analysis of the historiography of private education in Ukraine. A comparison of the research level of three levels of Ukrainian private education, namely: preschool, secondary and higher is made. A systematic analysis of Ukrainian scientists' scientific works was conducted in order to highlight the specifics, common and distinctive features of private education in Ukraine. It is shown that scientific interest in the private sector of education appeared simultaneously with its formation. The analysis of scientific works devoted to preschool private education demonstrates that they treat private institutions of the first level of education not as a separate phenomenon, but mainly as a component of the state preschool system. As for scientific studies on private secondary education institutions, their analysis indicates a multifaceted consideration of them by researchers: starting from the educational process itself and borrowing foreign practices to the specifics of financing and functioning in modern conditions. As for the system of private higher education, specific examples demonstrate that researchers paid attention to the conceptual principles of the organization of education in private educational institutions, the features of their management systems, and the nature of the cognitive-educational and economic aspects of their functioning. A well-grounded approach to the study of private higher education as a social institution and a complex socio-cultural phenomenon made it possible not only to better understand the features of formation and development in the post-Soviet period but also to make predictions about the prospects for the development of private universities in Ukraine in the future.

Based on the above facts, it was concluded that domestic researchers pay uneven attention to the formation of a network of private educational institutions of different levels today. The largest number of works in the field is devoted to the sector of private higher education in independent Ukraine, both in historical development and through the prism of pedagogy, philosophy, and other fields of science. Instead, there is a lack of scientific generalizations and comprehensive works on the first and second levels of privately owned institutions.

Keywords
education, private preschool education, private secondary education, private higher education, educational institutions.
Оголошення:
Новини:

Світлого Великодня!

Щирі вітання з Великоднем! Христос воскрес!

Науковці Інституту українознавства взяли участь у серії науково-освітніх заходів «Мовознавці актуалізують»

У березні 2024 року науковці відділу української мови Інституту українознавства Національної академії наук України взяли участь у серії науково-освітніх заходів «Мовознавці актуалізують», які ініціювала катедра української мови Національного університету «Львівська політехніка».