УКРАЇНСЬКА ІСТОРІОГРАФІЯ ДОШКІЛЬНОЇ, СЕРЕДНЬОЇ ТА ВИЩОЇ ПРИВАТНОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ: ПОРІВНЯЛЬНИЙ АСПЕКТ
Здійснено аналіз історіографії приватної
освіти України. Проведено порівняння стану дослідження трьох ланок української
приватної освіти: дошкільної, середньої та вищої. На основі огляду праць
українських науковців зроблено спробу зіставити стан вивчення ланок освіти, рівень
досліджень, їхню специфіку, спільні й відмінні риси. Наголошено, що наукове
зацікавлення недержавним сектором освіти постало практично синхронно з його
утворенням. Зазначено, що наукові праці, присвячені дошкільній приватній освіті
зосереджуються на приватних закладах першої ланки не як на окремому феномені, а
переважно в контексті національної дошкільної системи. Констатовано, що більшість
дослідників приватної середньої освіти погоджуються, що такі установи
забезпечують її здобуття на належному рівні, водночас наукові дослідження щодо
закладів стосуються різних аспектів: від освітнього процесу та запозичення
іноземних практик до специфіки фінансування і функціювання у сучасних умовах.
приватна освіта, недержавна освіта,
національна система освіти, заклади освіти, вища освіта, приватний навчальний
заклад, «Нова українська школа».
The study provides a systematic analysis
of the historiography of private education in Ukraine. A comparison of the
research level of three levels of Ukrainian private education, namely:
preschool, secondary and higher is made. A systematic analysis of Ukrainian
scientists' scientific works was conducted in order to highlight the specifics,
common and distinctive features of private education in Ukraine. It is shown
that scientific interest in the private sector of education appeared
simultaneously with its formation. The analysis of scientific works devoted to
preschool private education demonstrates that they treat private institutions
of the first level of education not as a separate phenomenon, but mainly as a
component of the state preschool system. As for scientific studies on private
secondary education institutions, their analysis indicates a multifaceted
consideration of them by researchers: starting from the educational process
itself and borrowing foreign practices to the specifics of financing and
functioning in modern conditions. As for the system of private higher
education, specific examples demonstrate that researchers paid attention to the
conceptual principles of the organization of education in private educational
institutions, the features of their management systems, and the nature of the
cognitive-educational and economic aspects of their functioning. A
well-grounded approach to the study of private higher education as a social
institution and a complex socio-cultural phenomenon made it possible not only
to better understand the features of formation and development in the post-Soviet
period but also to make predictions about the prospects for the development of
private universities in Ukraine in the future.
Based on the above facts, it was concluded
that domestic researchers pay uneven attention to the formation of a network of
private educational institutions of different levels today. The largest number
of works in the field is devoted to the sector of private higher education in
independent Ukraine, both in historical development and through the prism of
pedagogy, philosophy, and other fields of science. Instead, there is a lack of
scientific generalizations and comprehensive works on the first and second
levels of privately owned institutions.