ДВА «КІНЦІ СВІТУ»: АПОКАЛІПСА ЯК КОД МОДЕРНІСТИЧНОЇ ПОЕЗІЇ ТА ЇЇ ФУНКЦІОНАЛИ

Автор
Тимофій ГАВРИЛІВ
DOI
10.33402/ukr.2022-36-242-255
Анотація

Досліджено апокаліптичний код модерністичної поезії на прикладі вірша «Кінець світу» українського поета-модерніста, уродженця Лемківщини Богдана Ігоря Антонича й однойменного вірша німецького поета-експресіоніста єврейського походження, представника апокаліптичної течії в німецькому експресіонізмі Якоба ван Годдіса. Виділено естетичний, соціокритичний та есхатологічний функціонали апокаліптичного коду модерністичної поезії, проаналізовано характерні вербальні практики, висвітлено звʼязок між лексико-семантичним рівнем і рівнем поетикальної семантики. Розкрито механізми образотворення, виділено притаманні апокаліптичному мовленню образи, здійснено детальний образно-семантичний, контекстний і культурно-історичний аналізи апокаліптичної тематики, визначено культурно-референційне поле апокаліптичного коду модернізму.

Вказано, що експресіонізм піддає релігійну апокаліпсу потужній реінтерпретації, з одного боку, секуляризуючи релігійний аспект, з другого – суттєво розширюючи референційне поле введенням знаків і символів інших культур, вірувань, міфологій, а також синтезуючи на їхній основі нову апокаліптичну візію, яка, не покидаючи художнього простору, не претендує на ту якість, що була визначальною для християнської апокаліпси. Стверджено, що експресіонізм перетворює апокаліпсу з есхатологічної невідворотності на місткий, семантично насичений культурний код як сукупність символів і смислів, а також їхніх комібнацій, що через мову (мову слів, мову зображення, мову просторових обʼєктів, мову акустичних і візуальних одиниць) генерують певну картину світу.

Досліджено випрацювану в експресіонізмі формально й образно розмаїту, субстанційно, однак, гомогенну поетику апокаліптичного візіонерства. Встановлено: 1) апокаліпса апелює до стихій, повертає світ, зокрема світ образного мовлення до есенційного – води і вогню, грому небесних височин і гуркоту земних глибин; 2) на природні стихії накладаються знаки та символи культури, відбувається динамізація останніх, мета якої – їхнє остихійнення, залучення в апокаліптичний алгоритм; 3) символи і знаки культури втрачають нарощену сторіччями стабілізаційну семантику й повертаються до нуртливої есенційності.

Відзначено, що, по-різному вирішуючи естетичне завдання, «Кінець світу» Богдана Ігоря Антонича і «Кінець світу» Якоба ван Годдіса по-різному пропорціонують соціокультурний та есхатологічний функціонали.

Ключові слова
модернізм, експресіонізм, поезія, апокаліпса, код, функціонал, референційне поле.
Повний текст
Завантажити оригінал
Author
Tymofii HAVRYLIV
DOI
10.33402/ukr.2022-36-242-255
Annotation
The apocalyptic code of modernist poetry is studied on the example of the poem «The End of the World» by the Ukrainian modernist poet, a native of Lemkivshchyna Bohdan-Ihor Antonych, and a poem of the same name by a German expressionist poet of Jewish origin, a representative of the apocalyptic Aesthetic, socio-critical and eschatological functionalities of the apocalyptic code of modernist poetry are singled out, characteristic verbal practices are analyzed, the connection between lexical-semantic level and the level of poetic semantics is highlighted, mechanisms of formation are revealed, a detailed figurative-semantic, contextual and cultural-historical analysis of apocalyptic themes was carried out, the cultural-reference field of apocalyptic speech of modernism was determined.
It is pointed out that expressionism subjects the religious apocalypse to a powerful reinterpretation, on the one hand secularizing the religious aspect, on the other – significantly expanding the field of reference by introducing signs and symbols of other cultures, beliefs, mythologies, and synthesizing a new apocalyptic vision space, does not claim the quality that was decisive for the Christian apocalypse. It is argued that expressionism transforms the apocalypse from eschatological inevitability into a capacious, semantically rich cultural code as a set of symbols and meanings, as well as their combinations, that through language (language of words, image language, language of spatial objects, language of acoustic and visual units) world.
The formally and figuratively diverse, substantially, however, homogeneous poetics of apocalyptic visionary work developed in expressionism has been studied. It is established that 1) the apocalypse appeals to the elements, returns the world, in particular the world of figurative speech to the essential - water and fire, the thunder of heavenly heights and the roar of the earth's depths; 2) signs and symbols of culture are superimposed on natural elements, the latter is dynamized, the purpose of which is to calm them down, to involve them in the apocalyptic algorithm; 3) symbols and signs of culture lose the centuries-old stabilizing semantics and return to dull essence.
Methods of textual, contextual, functional, poetic, semantic analysis, hermeneutic and poststructuralist methods are used.
It is noted that Bohdan Ihor Antonych's «The End of the World» and Jakob van Goddys's «The End of the World» also solve socio-cultural and eschatological functionalities in different ways.

Keywords
modernism, expressionism, apokalypse, code, functional, reference field.
Оголошення:
Новини:

Світлого Великодня!

Щирі вітання з Великоднем! Христос воскрес!

Науковці Інституту українознавства взяли участь у серії науково-освітніх заходів «Мовознавці актуалізують»

У березні 2024 року науковці відділу української мови Інституту українознавства Національної академії наук України взяли участь у серії науково-освітніх заходів «Мовознавці актуалізують», які ініціювала катедра української мови Національного університету «Львівська політехніка».