ДВА «КІНЦІ СВІТУ»: АПОКАЛІПСА ЯК КОД МОДЕРНІСТИЧНОЇ ПОЕЗІЇ ТА ЇЇ ФУНКЦІОНАЛИ
Досліджено апокаліптичний код модерністичної поезії на
прикладі вірша «Кінець світу» українського поета-модерніста, уродженця
Лемківщини Богдана Ігоря Антонича й однойменного вірша німецького
поета-експресіоніста єврейського походження, представника апокаліптичної течії
в німецькому експресіонізмі Якоба ван Годдіса. Виділено естетичний, соціокритичний та
есхатологічний функціонали апокаліптичного коду модерністичної поезії, проаналізовано
характерні вербальні практики, висвітлено звʼязок між лексико-семантичним
рівнем і рівнем поетикальної семантики. Розкрито механізми образотворення,
виділено притаманні апокаліптичному мовленню образи, здійснено детальний
образно-семантичний, контекстний і культурно-історичний аналізи апокаліптичної
тематики, визначено культурно-референційне поле апокаліптичного коду модернізму.
Вказано, що експресіонізм піддає
релігійну апокаліпсу потужній реінтерпретації, з одного боку, секуляризуючи
релігійний аспект, з другого – суттєво розширюючи референційне поле введенням
знаків і символів інших культур, вірувань, міфологій, а також синтезуючи на їхній
основі нову апокаліптичну візію, яка, не покидаючи художнього простору, не
претендує на ту якість, що була визначальною для християнської апокаліпси.
Стверджено, що експресіонізм перетворює апокаліпсу з есхатологічної
невідворотності на місткий, семантично насичений культурний код як сукупність
символів і смислів, а також їхніх комібнацій, що через мову (мову слів, мову
зображення, мову просторових обʼєктів, мову акустичних і візуальних одиниць)
генерують певну картину світу.
Досліджено випрацювану в експресіонізмі формально й образно
розмаїту, субстанційно, однак, гомогенну поетику апокаліптичного візіонерства. Встановлено: 1) апокаліпса апелює до стихій, повертає світ, зокрема
світ образного мовлення до есенційного – води і вогню, грому небесних височин і
гуркоту земних глибин; 2) на природні стихії накладаються знаки та символи
культури, відбувається динамізація останніх, мета якої – їхнє остихійнення,
залучення в апокаліптичний алгоритм; 3) символи і знаки культури втрачають
нарощену сторіччями стабілізаційну семантику й повертаються до нуртливої
есенційності.
Відзначено, що, по-різному вирішуючи
естетичне завдання, «Кінець світу» Богдана Ігоря Антонича і «Кінець світу»
Якоба ван Годдіса по-різному пропорціонують соціокультурний та есхатологічний
функціонали.
modernism, expressionism, apokalypse, code, functional, reference field.