ЗА «УКРАЇНСЬКУ ШКОЛУ»: ВОЛИНСЬКІ ПОСЛИ ТА СЕНАТОРИ НА ЗАХИСТІ УКРАЇНСЬКОГО ШКІЛЬНИЦТВА В 1930-х РОКАХ
Розглянуто
освітню діяльність волинських парламентарів, спрямовану на захист
україномовного шкільництва в 1930-х роках. Доведено, що в питаннях освіти вона була
обумовлена важким становищем україномовного шкільництва з огляду на мову
навчання, високий рівень неписьменності, недостатню кількість українських шкіл.
Вперше
до наукового обігу запроваджено архівні документи, міжвоєнну періодику, що дало
змогу проаналізувати основні вимоги щодо розвитку освіти помірковано
налаштованих до влади українських послів і сенаторів від Волинського
воєводства, простежити реакцію на це польської адміністрації.
З’ясовано,
що на волинських парламентарів ІІІ–V каденцій, що
обиралися у 1930-х роках, значною мірою впливала політична ситуація у
воєводстві, зокрема «волинська програма» Г. Юзевскі. Проаналізовано
політичні погляди волинських послів і сенаторів, обґрунтовано їхні практичні
дії, зокрема меморандуми, запити, звернення щодо освітніх проблем. Доведено, що
парламентарі від Волині систематично наголошували на необхідності скасування
закону від 31 липня 1924 р., відомого як «закон Грабського»,
збільшенні кількості початкових шкіл на Волині, праві українських дітей
навчатися рідною мовою, покращенні матеріального стану українських приватних
гімназій та їх удержавлення, забезпеченні прав українських учителів.
Констатовано, що, незважаючи на системну актуалізацію освітніх проблем
парламентарями Волині, наступ на українське шкільництво у Другій Речі
Посполитій був державницьким, покликаним інтегрувати Волинь до складу Польської
держави, і тривав упродовж усього міжвоєнного періоду. Зазначено, що, незважаючи
на тиск влади на українське шкільництво, помірковано налаштовані парламентарі
не ставили під сумнів ідею польсько-українського співжиття.
Виснувано, що всі спроби легітимно захищати
освітні права українців в умовах польської дискримінаційної політики залишилися
нереалізованими, хоча робота вчителів у приватних українських гімназіях і громадсько-політична
ситуація в регіоні призвели до появи молодого покоління українців, які були
налаштовані радикально вирішувати національне питання в Польщі.
The article examines the educational activities of Volhynian
parliamentarians aimed at protecting Ukrainian-language schooling in the 1930s.
It is proved that the activities of Volhynian ambassadors on educational issues
were conditioned by the difficult situation of Ukrainian-language schooling
with regard to the language of instruction, high illiteracy rate, and the lack
of Ukrainian schools.
For the first time, archival documents and interwar periodicals were
introduced into scientific circulation, which made it possible to analyse the
main demands for the development of education of moderate Ukrainian ambassadors
and senators from the Volynia Voivodeship and to trace the reaction of the
Polish administration.
It is found that the Volhynian parliamentarians of the III–V cadences
elected in the 1930s were largely influenced by the political
situation in the Voivodeship, in particular, by the «Volhynian Programme»
of Henryk Józewski. The author analyses the political views of Volhynian
ambassadors and senators, substantiates their practical actions, including
memoranda, inquiries, and appeals on educational issues. The parliamentarians,
representing Volhynia systematically emphasised the need to repeal the law of 31 July
1924, known as the «Grabski Law», to increase the number of primary
schools in Volhynia, to ensure the right of Ukrainian children to study in
their native language, to improve the financial situation of Ukrainian private
gymnasiums and their maintenance, and to ensure the rights of Ukrainian
teachers. It is stated that despite the systematic actualisation of educational
problems by Volhynian parliamentarians, the attack on Ukrainian education in
the Second Polish Republic had a governmental character, intended to integrate
Volhynia into the Polish state and lasted throughout the interwar period.
Despite the governmentʼs pressure on Ukrainian education, moderate-minded
parliamentarians did not question the idea of Polish-Ukrainian coexistence.
It is found that all attempts to legitimately defend the educational
rights of Ukrainians in the context of Polish discriminatory policy remained
unrealised, although the work of teachers in private Ukrainian gymnasiums and
the socio-political situation in the region led to the emergence of a young
generation of Ukrainians who were determined to radically address the national
issue in Poland.
schooling, private gymnasiums, assimilation, utraquism, «Volhynian Experiment», Ukrainian parliamentary
representation of Volhynia, Second Polish Republic.