ВИТОНЧЕНА ЧУТТЄВІСТЬ У ЧАС ГУЧНИХ БАРАБАНІВ: ДО ПИТАННЯ ПРОВІДНИХ МОТИВІВ ПОЕЗІЇ ВОЛОДИМИРА КОБИЛЯНСЬКОГО

Автор
Світлана ВАРДЕВАНЯН
DOI
https://doi.org/10.33402/ukr.2025-41-271-279
Анотація

Узагальнено основні, раніше виокремлені, мотиви поезії В. Кобилянського, переглянуто їх із позиції сьогодення, зокрема усунуто обов’язковий для критиків радянського періоду ідеологічний чинник літературознавчої рецепції. Крізь призму біографії проаналізовано «буковинський» і «київський» періоди творчості поета. Схарактеризовано чернівецьке середовище зростання поета, акцентовано на його естетичних орієнтирах, проаналізовано причини еміграції. Окреслено контекст побутування В. Кобилянського в Києві та причетність літератора до близьких йому естетично символістських об’єднань «Біла студія», «Музагет» й еклектичного «Мистецького льоху».

Простежено основні публікації В. Кобилянського – як поетичні, так і літературознавчі. Виявлено ідіостильові прийоми, мотиви й концепти, раніше незауважені. Зокрема, наголошено на свідомій експериментальності здебільша символістських його поетичних пошуків, роботі з мовою, випробуванні лірики в різних поетичних модусах. Зауважено урбаністичні мотиви, вільну й оригінальну, навіть специфічну, гру асоціаціями та алюзіями, значну тематичну різноманітність. Проаналізовано поезії «Буковинські мотиви», «Люблю я рев і рик…», «Сипле, сипле сад самотній», «Верховинський бір», «Я сокіл з гір», «Так смутно-прекрасні…».

Поряд з уже осмисленим дослідниками концептом лірики В. Кобилянського – «краси переходу як найвищої краси», зауважено ще один важливий і домінантний для лірики – «кордоцентризм», який виявляється в низці поетичних текстів, зокрема у віршах «Три роки як кинув я..», «У тебе, коханий мій краю», «Хто так хутко…», «Є в серці поета…», «Шматочок неба», «О пісне, незагоєний болю!..» та ін. Акцентовано також на важливому мотиві «храму чи замку над водою», який хоча і є символом, але відсилає до цілком реальних прецедентів.

Ключові слова
Володимир Кобилянський, поетика, мотиви поезії, модернізм, символізм, кордоцентризм.
Повний текст
Завантажити оригінал
Author
Svitlana VARDEVANIAN
DOI
https://doi.org/10.33402/ukr.2025-41-271-279
Annotation

The article summarizes the key motifs previously identified by researchers in the poetry of V. Kobylianskyi, reevaluating them from a сurrent perspective, particularly removing the ideological bias that was mandatory for critics during the Soviet period. This study examines the creative development of V. Kobylianskyi through the lens of his biography, focusing on the «Bukovynskyi» and «Kyivskyi» periods of his literary career. The «Chernivtsi» intellectual and cultural environment that shaped his artistic growth is characterized, with particular attention to the young poet’s aesthetic orientations and the factors that led to his emigration. The paper also explores Kobylianskyi’s life in Kyiv, highlighting his engagement with Symbolist circles such as «Bila Studiia», «Muzahet», and the eclectic «Mystetskyi Lokh».

Additionally, the study traces his key publications, both poetic and literary-critical, offering insight into his contributions to Ukrainian modernist discourse. Unique stylistic techniques, motifs, and concepts, previously unnoticed, are identified. The paper emphasizes the experimental nature of Kobylianskyiʼs primarily Symbolist poetic pursuits, his work with language, and his exploration of various poetic modes. Free, original, specific urban motifs with associations and allusion are noted. The poems such as «Bukovynski motyvy», «Liubliu ya rev i ryk…», «Syplye, syplye sad samotnii», «Verkhovynskyi bir», «Ya sokil z hir», and «Tak smutno-prekrasni…» are analysed.

Alongside the previously studied concept of Kobylianskyiʼs lyrics – «krasy perekhodu yak naivyshchoi krasy» – another vital and dominant concept in his poetry, «kordotsentryzm», is highlighted. This is evident in several poetic texts, including «Try roky yak kynuv ya...», «U tebe, kokhanyi mii kraiu», «Khto tak khutko...», «Ye v sertsi poeta...», «Shmatochok neba», «O pisne, nezahoienyi boliu!..», etc. Additionally, the significant motif of a «khram chy zamok nad vodoiu», which, while symbolic, refers to entirely real precedents, is noted.

Keywords
Volodymyr Kobylianskyi, poetics, poetry motifs, modernism, symbolism, cordocentrism.
Оголошення:
Новини:

Захист дисертаційної роботи О.М. Осаульчука

11 вересня 2025 р. о 12:00 год. на засіданні спеціалізованої вченої ради Д 35.222.01 в Інституті українознавства ім. І. Крип’якевича НАН України за адресою м. Львів, вул. В. Винниченка, 24 (3-й поверх, конференц зала НТШ) відбудеться захист дисертаційної роботи О.М. Осаульчука «Археологічні дослідження у зонах новобудов України у ХХ  першій чверті ХХІ ст.» (дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата історичних наук за спеціальністю 07.00.04 – археологія).

Марина Демедюк взяла участь у літньому інституту “Witnessing the War on Ukraine: Testimonies as Cultural Heritage for Future Memory Landscapes»

28-31 липня 2025 року старша наукова співробітниця відділу української літератури Марина Демедюк взяла участь у літньому інституту “Witnessing the War on Ukraine: Testimonies as Cultural Heritage for Future Memory Landscapes», що вже вчетверте організувала Українська асоціація усної історії з метою концептуалізації та збереження свідчень війни як культурної спадщини та будівельного блоку майбутньої історичної пам’яті України.