КОНЦЕПТ «ВОРОГ» У РОМАНІ АНДРІЯ КУРКОВА «СІРІ БДЖОЛИ»

Автор
Наталія ФІЛОНЕНКО
DOI
https://doi.org/10.33402/ukr.2025-41-308-314
Анотація

Окреслено значення образу ворога в розвитку цивілізації і літератури. За мету поставлено проаналізувати особливості авторського розкриття концепту «ворог» у романі А. Куркова «Сірі бджоли», присвяченого життю двох колишніх однокласників у «сірій зоні» на Донеччині та кримських татар в анексованому Криму. З᾽ясовано, що у творі концепт «ворог» стає одним зі сюжетотвірних і конструюється не лише парою ворогів дитинства – Сергій Сергійович та Пашка Хмеленко, – а й епізодичними персонажами («сєпарів», російських найманців, феесбешників) та самого Сергія Сергійовича і кримських татар уже у сприйнятті окупаційною владою Криму. Встановлено, що концепт «ворог» виконує образотворчу функцію, зокрема допомагає авторові означити національну ідентичність, громадянську позицію та систему цінностей центрального персонажа. Спостережено, що екзистенційна ситуація виживання в умовах війни й окупації сприяє переосмисленню попереднього життя, ставлення до оточення (зокрема і представників іншої національності), уявлення про ворогів та своїх/чужих; виводить із зони підсвідомого й оприявнює почуття патріотизму та відчуття належності до певної національності, країни, культури незалежно від території проживання.

На основі аналізу стосунків центральних персонажів виснувано, що, попри відмінності в поглядах на «своїх», вони не стають ворогами у військовому сенсі слова, адже один для одного є «своїми» і мають спільну мету – зберегти село, щоб колись до нього повернулися мешканці.

Зауважено, що А. Курков у романі вперше порушив проблему сприйняття мешканців окупованих територій Донецької і Луганської обл. в інших регіонах України не лише як чужаків, а й як винуватців війни та ворогів.

Виснувано, що в романі А. Куркова «Сірі бджоли» концепт «ворог» моделюється через образ «чужого», при цьому не кожен «чужий» для наратора стає ворогом, як і не кожен «свій» є другом.

Ключові слова
концепт, наратор, ворог, наш, свій, чужий, «сіра зона», війна, кримські татари, Андрій Курков.
Повний текст
Завантажити оригінал
Author
Nataliia FILONENKO
DOI
https://doi.org/10.33402/ukr.2025-41-308-314
Annotation
 The article outlines the significance of the image of the enemy in the development of civilization and literature. The aim is to analyze the features of the author's disclosure of the concept of «enemy» in A. Kurkov᾽s novel «Grey Bees», dedicated to the life of two former classmates in the «gray zone» in Donetsk region and the Crimean Tatars in the annexed Crimea. In the work the concept of «enemy» becomes one of the plot-creating ones and is constructed not only by a couple of childhood enemies – Serhii Serhiyovych, a beekeeper, and Pashka Khmelenko – but also by the episodic characters of «separs», Russian mercenaries, FSB agent, as well as Serhii Serhiyevich himself and the Crimean Tatars are already perceived by the occupation authorities of Crimea. This concept also performs an illustrative function, in particular, it helps the author define the national identity, civic position and value system of the central character. It was observed that the existential situation of survival in the conditions of war and occupation contributes to rethinking the previous life, attitudes towards others (in particular, representatives of other nationalities), ideas about enemies and oneʼs own/strangers; it also removes from the zone of the subconscious and manifests a sense of patriotism and a sense of belonging to a certain nationality, country, culture, regardless of the territory of residence.
Based on the analysis of the relationships of the central characters, it was concluded that despite the difference in their views on «their own» (for the apolitical Serhiy Serhiyevich, they are bees, while Pashka identifies himself with local militants and Russian mercenaries), they do not become enemies in the military sense of the word, because to each other they are «theirs» and have a common goal – to preserve the village so that one day the residents will return to it.
The article notes that in his novel A. Kurkov for the first time raised the problem of the perception of residents of the occupied territories of Donetsk and Luhansk regions in other parts of Ukraine not only as foreigners, but as perpetrators of war and enemies.
Accordingly, in the novel by A. Kurkova᾽s «Grey Bees» the concept of «enemy» is modeled through the image of a «stranger», while not every «stranger» becomes an enemy for the narrator, just as not every «friend» is a friend.

Keywords
concept, narrator, enemy, our, own, stranger, «gray zone», war, Crimean Tatars, Andriy Kurkov
Оголошення:
Новини:

Захист дисертаційної роботи О.М. Осаульчука

11 вересня 2025 р. о 12:00 год. на засіданні спеціалізованої вченої ради Д 35.222.01 в Інституті українознавства ім. І. Крип’якевича НАН України за адресою м. Львів, вул. В. Винниченка, 24 (3-й поверх, конференц зала НТШ) відбудеться захист дисертаційної роботи О.М. Осаульчука «Археологічні дослідження у зонах новобудов України у ХХ  першій чверті ХХІ ст.» (дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата історичних наук за спеціальністю 07.00.04 – археологія).

Марина Демедюк взяла участь у літньому інституту “Witnessing the War on Ukraine: Testimonies as Cultural Heritage for Future Memory Landscapes»

28-31 липня 2025 року старша наукова співробітниця відділу української літератури Марина Демедюк взяла участь у літньому інституту “Witnessing the War on Ukraine: Testimonies as Cultural Heritage for Future Memory Landscapes», що вже вчетверте організувала Українська асоціація усної історії з метою концептуалізації та збереження свідчень війни як культурної спадщини та будівельного блоку майбутньої історичної пам’яті України.