ТЕОРІЯ І ПРАКТИКА ВЗАЄМОПРОНИКНЕННЯ МИСТЕЦТВ В ОСМИСЛЕННІ МИКОЛИ ІЛЬНИЦЬКОГО
Розглянуто літературознавчі праці М. Ільницького, у яких автор вивчав питання міжмистецької взаємодії. Зауважено,
що вже у першій книжці «Барви і тони поетичного слова» дослідник проаналізував чимало
питань діалогу мистецтв, проєктуючи їх на матеріал сучасної поезії. Новаторство
поезії, яка вдається до експериментів із засобами інших мистецтв, реалізовано через
інтелектуалізм й асоціативність мислення авторів. Спостережено, що «Порівняльне
літературознавство», написане у співавторстві з В. Будним, узагальнює
багато напрацювань у царині міжмистецької взаємодії, висвітлює проблеми
термінології, скеровує дослідників за інтермедіальним вектором. Заакцентовано,
що вже в першій праці багато відповідей на питання міжмистецького діалогу були
суголосними із західним літературознавством.
Констатовано, що важливе значення
мають праці вченого, у яких він практично продемонстрував інтермедіальний
підхід у вивченні творчості українських письменників, зокрема
письменників-художників І. Крушельницького, В. Хмелюка, О. Лятуринської,
С. Гординського, В. Гаврилюка й ін. Зауважено, що дослідник відзначає
міжмистецькі нюанси у творчості Б. І. Антонича й І. Калинця, а
найповніше інтермедіальний підхід реалізовано в дослідженні творчості М. Яцкова.
Звернено увагу на аналіз літературно-мистецьких видань, що також цікавий із
погляду діалогу мистецтв, а в полі зору вченого перебувала діяльність окремих угруповань,
які охоплювали творчих людей різних професій.
Виснувано, що теорія і практика
мистецької інтеракційності М. Ільницького – вагомий внесок у вивчення
проблематики міжмистецької взаємодії в українському літературознавстві, а інтермедіальний
підхід ученого має розвиток у науці про літературу, про що свідчать монографії
і статті багатьох дослідників та наукові конференції з відповідної тематики.
The paper examines the
scholarly contributions of M. Ilnytskyi, in which he studied the issues of
inter-art communication. His first book, «The Colours and Tones of the Poetic Word», deals with many issues of the dialogue between the arts, projecting
them onto the medium of contemporary poetry. The novelty of poetry, which resorts
to experiments involving the means of other arts, manifests itself in the
intellectual tension and associative thinking of the authors. «Comparative Literary Studies», co-authored with V. Budnyi, summarizes many
developments in the field of inter-art communication, elucidates the problems of terminology and guides scholars along the
intermedial frontier. There is a strong emphasis on the fact that as early as
in the first work, many of the relevant answers are consistent with the Western
literary criticism.
The scholar’s works are
of great importance, in which he provided a practical demonstration of the
intermedial approach to the study of the Ukrainian writers. In particular, M. Ilnytskyi made a study of the works of writers-artists I. Krushelnytskyi, V. Khmeliuk, O. Liaturynska,
S. Hordynskyi, V. Havryliuk,
and others. The scholar focused on the inter-artistic nuances in the works of B. I. Antonych
and I. Kalynets, and the intermedial approach is more fully implemented in
the study of M. Yatskiv. A special attention was paid to the analysis of
literary and artistic publications, being of interest from the point of view of
the dialogue of arts. The scholar focused on the activities of individual
groups that encompassed creative people of different trades.
The theory and practice
of artistic interactionism by M. Ilnytskyi is a significant contribution
to the study of the issues of inter-art communication in the Ukrainian literary
studies. The intermedial approach of the scholar has been developed in the
science of literature, as evidenced by monographs and papers by many scholars
and scientific conferences on the relevant topics.