ТЕОРІЯ І ПРАКТИКА ВЗАЄМОПРОНИКНЕННЯ МИСТЕЦТВ В ОСМИСЛЕННІ МИКОЛИ ІЛЬНИЦЬКОГО

Автор
Наталія МОЧЕРНЮК
DOI
https://doi.org/10.33402/ukr.2025-41-315-325
Анотація

Розглянуто літературознавчі праці М. Ільницького, у яких автор вивчав питання міжмистецької взаємодії. Зауважено, що вже у першій книжці «Барви і тони поетичного слова» дослідник проаналізував чимало питань діалогу мистецтв, проєктуючи їх на матеріал сучасної поезії. Новаторство поезії, яка вдається до експериментів із засобами інших мистецтв, реалізовано через інтелектуалізм й асоціативність мислення авторів. Спостережено, що «Порівняльне літературознавство», написане у співавторстві з В. Будним, узагальнює багато напрацювань у царині міжмистецької взаємодії, висвітлює проблеми термінології, скеровує дослідників за інтермедіальним вектором. Заакцентовано, що вже в першій праці багато відповідей на питання міжмистецького діалогу були суголосними із західним літературознавством.

Констатовано, що важливе значення мають праці вченого, у яких він практично продемонстрував інтермедіальний підхід у вивченні творчості українських письменників, зокрема письменників-художників І. Крушельницького, В. Хмелюка, О. Лятуринської, С. Гординського, В. Гаврилюка й ін. Зауважено, що дослідник відзначає міжмистецькі нюанси у творчості Б. І. Антонича й І. Калинця, а найповніше інтермедіальний підхід реалізовано в дослідженні творчості М. Яцкова. Звернено увагу на аналіз літературно-мистецьких видань, що також цікавий із погляду діалогу мистецтв, а в полі зору вченого перебувала діяльність окремих угруповань, які охоплювали творчих людей різних професій.

Виснувано, що теорія і практика мистецької інтеракційності М. Ільницького – вагомий внесок у вивчення проблематики міжмистецької взаємодії в українському літературознавстві, а інтермедіальний підхід ученого має розвиток у науці про літературу, про що свідчать монографії і статті багатьох дослідників та наукові конференції з відповідної тематики.

Ключові слова
міжмистецька взаємодія, інтермедіальність, діалог мистецтв, малярство і література, музика і література, Микола Ільницький.
Повний текст
Завантажити оригінал
Author
Nataliia MOCHERNIUK
DOI
https://doi.org/10.33402/ukr.2025-41-315-325
Annotation

The paper examines the scholarly contributions of M. Ilnytskyi, in which he studied the issues of inter-art communication. His first book, «The Colours and Tones of the Poetic Word», deals with many issues of the dialogue between the arts, projecting them onto the medium of contemporary poetry. The novelty of poetry, which resorts to experiments involving the means of other arts, manifests itself in the intellectual tension and associative thinking of the authors. «Comparative Literary Studies», co-authored with V. Budnyi, summarizes many developments in the field of inter-art communication, elucidates the problems of terminology and guides scholars along the intermedial frontier. There is a strong emphasis on the fact that as early as in the first work, many of the relevant answers are consistent with the Western literary criticism.

The scholar’s works are of great importance, in which he provided a practical demonstration of the intermedial approach to the study of the Ukrainian writers. In particular, M. Ilnytskyi made a study of the works of writers-artists I. Krushelnytskyi, V. Khmeliuk, O. Liaturynska, S. Hordynskyi, V. Havryliuk, and others. The scholar focused on the inter-artistic nuances in the works of B. I. Antonych and I. Kalynets, and the intermedial approach is more fully implemented in the study of M. Yatskiv. A special attention was paid to the analysis of literary and artistic publications, being of interest from the point of view of the dialogue of arts. The scholar focused on the activities of individual groups that encompassed creative people of different trades.

The theory and practice of artistic interactionism by M. Ilnytskyi is a significant contribution to the study of the issues of inter-art communication in the Ukrainian literary studies. The intermedial approach of the scholar has been developed in the science of literature, as evidenced by monographs and papers by many scholars and scientific conferences on the relevant topics.

Keywords
 inter-art communication, intermediality, dialogue between the arts, art and literature, music and literature, Mykola Ilnytskyi
Оголошення:
Новини:

Відбувся науковий семінар Валентини Прокіп на тему «Епістолярні скарби Драгоманових-Косачів: історія з багатьма невідомими»

21 жовтня 2025 року в гостинних стінах Львівського музею історії релігії відбувся черговий науковий семінар, співорганізаторами якого вже традиційно є відділи нової історії України, української літератури Інституту українознавства ім. І. Крип’якевича НАН України та Львівський музей історії релігії. 

Науковці Інституту взяли участь у Міжнародній науковій конференції «Діалекти в синхронії та діахронії: дослідницькі парадигми в сучасній діалектології»

16–17 жовтня 2025 року в Інституті української мови НАН України (Київ) відбулася Міжнародна наукова конференція «Діалекти в синхронії та діахронії: дослідницькі парадигми в сучасній діалектології», що об’єднала понад 50 науковців із України, Польщі, Словенії, Болгарії.