СХІДНА РЕІНКАРНАЦІЯ «ЗІВ’ЯЛОГО ЛИСТЯ»: «ПАЛЬМОВЕ ГІЛЛЯ» АГАТАНГЕЛА КРИМСЬКОГО
Проаналізовано вплив ліричної драми
«Зів’яле листя» І. Франка на концепцію й жанрово-композиційну модель
збірки «Пальмове гілля» А. Кримського. Звернено увагу на перегуки
фіктивних передмов до обох видань, на жанрово-композиційні паралелі між творами,
способи літературної містифікації, спільні мотиви й ремінісценції в окремих
творах, а також на амплітуду любовних пристрастей і переживань ліричних героїв
– «самогубця» та «дегенерата».
Розглянуто композиційну подібність між
циклами «Зів’ялого листя» та «Пальмового гілля», використання мотивів кохання,
природи, розчарування і суїцидних настроїв. Простежено, як А. Кримський
адаптував знайдену щоденникову форму І. Франка та змінив акценти на
специфічні орієнталістські мотиви, демонструючи вплив східної поетичної
традиції. Наведено численні текстуальні ремінісценції, які підтверджують
взаємозв’язок цих двох творів. Водночас відзначено самобутній східний колорит
«екзотичних поезій» А. Кримського. Установлено також зв’язок Франкової
ідеї відсторонення героя від особи автора в романі «Андрій Лаговський». Окрему
увагу приділено рецензії І. Франка на «Пальмове гілля», у якій високо
оцінено поетичну майстерність А. Кримського.
Дослідження дало змогу дійти висновку, що,
попри очевидний композиційний вплив «Зів’ялого листя» на структуру «Пальмового
гілля», остання збірка – не лише своєрідна східна реінкарнація «Зів’ялого
листя», а й оригінальний твір, який поєднує європейську декадентську традицію з
орієнтальними мотивами та особистим світоглядним досвідом автора, розширюючи
тематику і поетику української інтимної лірики початку ХХ ст.
поезія, Іван Франко, Агатангел Кримський,
«Зів’яле листя», «Пальмове гілля», передмова, ліричний герой, автобіографізм.
The influence of I. Franko’s lyrical drama «Withered Leaves» on the
concept and genre-compositional model of A. Krymskyi’s collection «Palm
Branch» has been analyzed. Attention is given to the intertextual echoes
between the fictional prefaces of both works, genre-compositional parallels,
methods of literary mystification, shared motifs and reminiscences in
individual poems, as well as the amplitude of romantic passions and experiences
of the lyrical protagonists – the «suicide» and the «degenerate».
The study examines the compositional similarities between the cycles of
«Withered Leaves and Palm Branch», the use of themes of love, nature,
disappointment, and suicidal sentiments. It traces how A. Krymskyi adapted
Franko’s diary-like form and shifted the focus towards specific Orientalist
motifs, demonstrating the influence of Eastern poetic tradition. Numerous
textual reminiscences confirming the interconnection between the two works are
provided. At the same time, the study highlights the unique Eastern flavor of A.
Krymskyi’s «exotic poetry». Additionally, the link between I. Franko’s
idea of distancing the protagonist from the author’s persona in the novel
«Andrii Lahovskyi» is established. Special attention is paid to I. Franko’s
review of «Palm Branch», in which he highly praised A. Krymskyi’s poetic
mastery.
The study concludes that, despite the evident compositional influence of
«Withered Leaves» on the structure of «Palm Branch», the latter is not merely
an Eastern reincarnation of Franko’s work but an original piece that blends the
European Decadent tradition with Oriental motifs and the author’s personal
worldview, expanding the themes and poetics of Ukrainian intimate lyric poetry
at the turn of the 20th century.