УКРАЇНСЬКА ГАЛИЦЬКА ІНТЕЛІГЕНЦІЯ У ШКІЛЬНИЦТВІ ВОЛИНСЬКОГО ВОЄВОДСТВА (1921–1939)
Висвітлено діяльність української
галицької інтелігенції у волинському шкільництві впродовж міжвоєнного періоду. Реконструйовано
грані життєпису галичан, які в силу різних обставин і реалій людського буття опинилися
за межами свого регіону та влилися у середовище місцевої інтелігенції Волинського
воєводства. З’ясовано невідомі й маловідомі факти життя і діяльності галицьких
діячів у царині освіти. Проаналізовано колективний портрет галичан, що дало
змогу з’ясувати їхню активну участь у національно-визвольній боротьбі
українського народу, яка в подальшому визначила світоглядні орієнтири та
способи самоорганізації у Другій Речі Посполитій, а також в умовах наступних
політичних режимів. Встановлено, що представники української галицької
інтелігенції мали високий освітній та фаховий рівень і працювали, головно, у царині
українського приватного шкільництва (як початкового, так і середнього). Акцентовано
увагу на функціонуванні Рівненської української приватної гімназії – одного з
найбільших закладів національної освіти за кількістю учнів і вчителів, де майже
третину педагогічного колективу становили вихідці зі Східної Галичини.
Зауважено, що окремі постаті галицьких
діячів, які безпосередньо не займалися педагогічною діяльністю, долучилися до
культурно-освітньої праці й лікарської практики в українському шкільництві
Волинського воєводства. Наголошено на взаємодії та культурних впливах
української галицької інтелігенції, українських політичних емігрантів, місцевої
волинської інтелігенції і представників інших етнічних українських земель у
волинському шкільництві, які боролися за збереження національної ідентичності
та протистояли асиміляційним впливам в освітньому процесі міжвоєнної доби.
The activity of the
Ukrainian Galician intelligentsia in Volyn schooling during the interwar period
has been highlighted. The life paths of Galicians who, due to various
circumstances and realities of human existence, found themselves outside their
region and merged into the environment of the local intelligentsia of the Volyn
voivodeship have been reconstructed. Unknown and little-known facts about the
life and activities of Galician figures in the field of education have been
revealed. A collective portrait of the Galicians has been analyzed, which made
it possible to highlight their active participation in the national liberation
struggle of the Ukrainian people. This, in turn, determined their worldview and
methods of self-organization in the Second Polish-Lithuanian Commonwealth, and
under subsequent political regimes. It has been established that
representatives of the Ukrainian Galician intelligentsia had a high educational
and professional level and worked mainly in the field of Ukrainian private schooling,
both primary and secondary. Attention has been focused on the functioning of
the Rivne Ukrainian Private Gymnasium one of the largest institutions of
national education in terms of the number of students and teachers, where about
a third of the teaching staff were from Eastern Galicia.
It is also has been
noted that some Galician figures who were not directly involved in pedagogical
activities contributed to cultural and educational work and medical practice
within the Ukrainian school system in the Volyn Voivodeship. Emphasis has been
placed on the interaction and cultural influences of the Ukrainian Galician
intelligentsia, Ukrainian political emigrants, local Volyn intelligentsia, and
representatives of other ethnic Ukrainian lands in Volyn schooling, who fought
to preserve national identity and resisted assimilationist pressures within the
educational process of the interwar period.
