АНАЛІЗ «ЗИМОВОЇ КАЗКИ» «ПОЄДИНОК» ІВАНА ФРАНКА: ЗНАХІДКИ ТА ПІДКАЗКИ МИКОЛИ ІЛЬНИЦЬКОГО

Автор
Христина ВОРОК
DOI
https://doi.org/10.33402/ukr.2025-42-232-244
Анотація

Стереометрично досліджено особливості поетики прозового тексту Івана Франка «Поєдинок», який є дуже глибоким, непростим, емоційно-сконденсованим твором, адже показує незвичайну, фантастичну ситуацію – бій двійників, реального та фіктивного, а з’ясувати, хто з них справжній, вдається не одразу. Зазначено, що цей герць є символом роздвоєння душі. Уперше твір проаналізовано комплексно в онтологічному, суспільно-політичному, психологічному, біографічному аспектах. Зосереджено увагу на особливостях інтерпретації твору у сучасному літературознавстві. З’ясовано джерела написання твору. Як теоретико-методологічну базу дослідження використано праці, присвяченні вивченню творчого доробку І. Франка в аспекті проблематики. Доведено, що на тлі досліджень таких літературознавців, як Григорій Грабович, Тамара Гундорова, Євген Маланюк, Богдан Тихолоз та інші, розвідка Миколи Ільницького репрезентує оригінальний погляд на проблему бінарної сутності творчої особистості, акцентуючи передусім на порівняльному методі студіювання. Вказано, що окрім художніх паралелей із «Двійником» Фьодора Достоєвского, дослідник подав і свої спостереження над оригінальністю Франкового «Поєдинку».

На основі образів, сюжетних колізій, джерел, інтертекстуальних зв’язків проаналізовано поширеність у творах І. Франка мотиву роздвоєння особистості, взаємозв’язок із його біографією. Зауважено, що віршований і прозовий тексти «Поєдинку» з проблематикою розщеплення особистості, валенродизму, що призводить до сутички із самим собою, а потім до зради, самогубства унаслідок втрати цілого «я», присутній у сюжетах інших творів І. Франка («Смерть Каїна», «Лель і Полель», «Гриць і панич», «Похорон», «Рубач», «Хома з серцем і Хома без серця»). Тому для аналізу та порівняння також залучено інші тексти письменника, які мають схожу проблематику чи образну символіку (поетика воєнного лиха). Окремо розглянуто Франків псевдонім Мирон, який домінує у творах із темою роздвоєння, а у новелі «Поєдинок» є ім’ям для двох антагоністів, героя і антигероя, оповідача і його двійника, письменника і його другого «я».

Ключові слова
Іван Франко, Микола Ільницький, «Зимова казка», новела, проблематика, двійник, роздвоєння, валенродизм.
Повний текст
Завантажити оригінал
Author
Khrystyna VOROK
DOI
https://doi.org/10.33402/ukr.2025-42-232-244
Annotation

The article stereometrically examines the peculiarities of the poetics of Ivan Franko’s prose text «The Duel», which is a very deep, complex, emotionally condensed work, as it shows an unusual, fantastic situation – a fight between real and fictitious doubles and it is not immediately possible to find out which of them is real. This battle is a symbol of the split soul. For the first time, the work is analyzed comprehensively in its ontological, socio-political, psychological, and biographical aspects. Attention is focused on the peculiarities of the interpretation of the work in modern literary studies. The sources of the work are identified. The theoretical and methodological basis of the study are works devoted to the study of Franko’s creative work in terms of the problematic. Against the background of the studies of such literary scholars as Hryhoriy Hrabovych, Tamara Gundorova, Yevhen Malaniuk, Bohdan Tykholoz, and others, Mykola Ilnytsky’s research represents an original view of the problem of the binary essence of the creative personality, focusing primarily on the comparative method of study. In addition to the artistic parallels with F. Dostoevsky’s «The Double» (Fedir Dostoevsky), the researcher also presents his observations on the originality of Franko’s «Duel».  

The aim is to analyze the prevalence of the split personality motif in Franko’s works and its relationship with his biography on the basis of images, plot collisions, sources, and intertextual connections. The poetic and prose texts of «The Duel» with the problem of split personality, valenrodism, which leads to a clash with oneself, and then to betrayal, suicide as a result of the loss of the whole self, are present in the plots of other works by Franko («The Death of Cain», «Lel and Polel», «Hryts and Panich», «The Funeral», «The Cutter», «Homa with a Heart and Homa without a Heart»). Therefore, other texts by the writer that have similar issues or figurative symbolism (poetics of war disaster) are also involved in the analysis and comparison. Frankos pseudonym Myron, which dominates in the works with the theme of duality, and in the novel «Duel» it is the name for two antagonists, the hero and the antihero, the narrator and his double, the writer and his second self, is considered separately.

Keywords
Ivan Franko, Mykola Ilnytsky, «winter fairy tale», short story, problematics, double, duality, valenrodism.
Оголошення:
Новини:

Відбувся круглий стіл «Щоденники війни: особистий досвід, колективна пам'ять і наративи спротиву»

27 листопада 2025 року у Відділі української літератури Інституту українознавства ім. І. Крип’якевича НАН України відбувся круглий стіл «Щоденники війни: особистий досвід, колективна пам'ять і наративи спротиву».

Відбулася Міжнародна наукова конференція «Мовознавча спадщина Левка Полюги: традиції та перспективи»

14 листопада 2025 року своє 95-річчя відзначав би Професор Левко Михайлович Полюга – відомий лексикограф, знаний історик мови, досвідчений та справедливий учитель і викладач, чуйний та мудрий порадник, наставник та колега. Значна частина життя Левка Полюги пов’язана з Інститутом українознавства ім. Івана Крип’якевича НАН, де він працював від 1957 р., а від 1991 року – провідний науковий співробітник відділу української мови. Професор поєднував наукову діяльність із викладацькою, зокрема у Національному університеті «Львівська політехніка» (професор кафедри української мови) та Львівському національному університеті ім. Івана Франка (професор кафедр загального мовознавства та української мови).