ДОКУМЕНТАЛЬНА І ХУДОЖНІ ВІЗІЇ ВІЙНИ У ТВОРЧОСТІ ЮРІЯ ТАРНАВСЬКОГО

Автор
Ігор КОТИК
DOI
https://doi.org/10.33402/ukr.2025-42-268-279
Анотація

Розглянуто зображення війни у творчості українсько-американського письменника Юрія Тарнавського, співзасновника та учасника Нью-Йоркської групи. Зазначено, що, як і інші члени первісного складу цієї групи, Ю. Тарнавський належав до покоління дітей війни, а також що переживання подій 40-х років ХХ ст. стало для письменника великим потрясінням. Встановлено, що опис тих подій подано у перших розділах його автобіографії «Босоніж додому і назад», а їхнє художнє відображення є у збірці поезій прозою «Спомини», у романі «Теплі полярні ночі», а також у повісті «Шляхи».

Наведено інформацію, що десятирічним хлопцем майбутній письменник втратив матір, дім і змушений був покинути Батьківщину, без батька. Вказано, що перебування у таборах для переміщених осіб, а згодом життя в Америці супроводжувалися відчуттям власного чужинства. Доведено, що втрати рідних, споглядання масових страт євреїв та убивств українців спонукали до художніх рефлексій над темами смерті, сенсу життя, абсурду.

Розглядаючи написаний у ранній період творчості цикл поезій прозою «Спомини» (1964), звернуто увагу на притаманні поетиці цього циклу відстороненість зображення і кінематографічність. Спостережено, що роман «Теплі полярні ночі» (2019), написаний у пізній період творчості, відображає інтенсивну зміну картини світу головного героя, у чиє дитинство вторглася війна. Встановлено, що автобіографічність цієї книжки переплетена з художнім домислом, поширеним і на магістральну сюжетну лінію; розв’язка сюжету резонує з теперішніми геополітичними настроями у Східній Європі.

Виснувано, що досвід війни позначився на проблематиці і поетиці творчості Ю. Тарнавського загалом. Зокрема, такий вплив простежено у першій збірці поета «Життя в місті» (1956), яка є цілком екзистенціалістичною і першою в історії української поезії суто верлібровою збіркою, а також у повісті «Шляхи» (1956; 2000).

Згадано і про твір «Це гниє труп», який Юрій Тарнавський написав у 2022 р. під впливом жахіть російсько-української війни.

Ключові слова
діти війни, Друга світова війна, російсько-українська війна, травматичний досвід, екзистенціальна проблематика, поезії прозою, роман.
Повний текст
Завантажити оригінал
Author
Ihor KOTYK
DOI
https://doi.org/10.33402/ukr.2025-42-268-279
Annotation

The article is devoted to the depiction of war in the works of the Ukrainian-American writer Yuriy Tarnawsky, co-founder and member of the New York Group. Like other members of the original composition of this group, Y. Tarnawsky belongs to the generation of children of war. The writer was greatly disturbed by the events of 1940s. The description of those events is given in the first chapters of his autobiography «Barefoot Home and Back», and their reflection is found in several works: in the collection of prose poems «Memories», in the novels «Warm Arctic Nights», and «Paths».

As a ten-year-old boy, the future writer lost his mother, home and was forced to leave his homeland, without a father. Being in camps for displaced people, and later living in America, for a long time he could not get rid of the feeling of his own foreignness. The loss of relatives, the contemplation of mass executions of Jews and the murders of Ukrainians prompted artistic reflections on the themes of death, the meaning of life, and the absurd.

Considering the cycle of prose poems «Memories» (1964), written in the early period of Tarnawsky’s creation, the author of the article draws attention to the detachment of the image and cinematic nature inherent in the poetics of this cycle. The novel «Warm Arctic Nights» (2019), written in the late period of his work, reflects an intensive change in main character’s worldview, whose childhood was invaded by war. The autobiographical nature of this book is intertwined with artistic imagination, which extends to the main storyline. The resolution of the plot resonates with current geopolitical moods in Eastern Europe.

In the opinion of the author of the article, the experience of war affected the issues and poetics of Yuriy Tarnawsky’s work in general. Such an influence can be seen in the poet’s first collection, «Life in the City» (1956), which is entirely existentialist and the first collection of verse libre poems in the history of Ukrainian literature, as well as in the novel «Paths» (1956/2000).

Tarnawsky’s work «It is the Rotting of the Corpse» (2022), written under the influence of the horrors of the Russian-Ukrainian war, is also mentioned in the article.

Keywords
children of war; the Second World War; Russian-Ukrainian war; traumatic experience; existential issues; prose poetry; novel.
Оголошення:
Новини:

Відбувся круглий стіл «Щоденники війни: особистий досвід, колективна пам'ять і наративи спротиву»

27 листопада 2025 року у Відділі української літератури Інституту українознавства ім. І. Крип’якевича НАН України відбувся круглий стіл «Щоденники війни: особистий досвід, колективна пам'ять і наративи спротиву».

Відбулася Міжнародна наукова конференція «Мовознавча спадщина Левка Полюги: традиції та перспективи»

14 листопада 2025 року своє 95-річчя відзначав би Професор Левко Михайлович Полюга – відомий лексикограф, знаний історик мови, досвідчений та справедливий учитель і викладач, чуйний та мудрий порадник, наставник та колега. Значна частина життя Левка Полюги пов’язана з Інститутом українознавства ім. Івана Крип’якевича НАН, де він працював від 1957 р., а від 1991 року – провідний науковий співробітник відділу української мови. Професор поєднував наукову діяльність із викладацькою, зокрема у Національному університеті «Львівська політехніка» (професор кафедри української мови) та Львівському національному університеті ім. Івана Франка (професор кафедр загального мовознавства та української мови).