1993 року закінчив з відзнакою
факультет іноземних мов Львівського державного (тепер – національного)
університету ім. Івана Франка.
В Інституті від 2007 року: науковий
співробітник (2007–2011), старший науковий співробітник відділу української
літератури (від 2011).
1998 року в Київському національному
університеті ім. Тараса Шевченка захистив кандидатську дисертацію на тему:
«Граматикалізація конструкцій з модальними дієсловами sollen і wollen у
сучасній німецькій мові (на прикладі художньої літератури та ЗМІ)»
(спеціальність – германські мови)
2009 року в Інституті літератури ім.
Т. Г. Шевченка НАН України захистив докторську дисертацію на тему:
«Ідентичність у художньому просторі (на матеріалі німецькомовних літератур)»
(спеціальності – теорія літератури, зарубіжна література)
Член редколегії наукового збірника
«Парадигма», серії «Студії німецькомовних літератур» (Україна), «Greifswalder
Ukrainistische Hefte» (Німеччина)
Наукові
зацікавлення: теорія жанрів, подорожня література,
спогадова література, українське й австрійське письменство Галичини.
Участь у
міжнародних наукових програмах
1999–2001 – учасник наукової
програми ім. Франца Верфеля федерального міністерства науки і досліджень
Республіки Австрія
2000 – учасник перекладної програми
ім. Пауля Целяна Інституту наук про людину
Стипендії:
1995 – Фрайбурзький університет ім.
Альберта Людвіґа. Комплексний екзамен з філософії М. Гайдеґґера (з оцінками
«добре» та «відмінно»).
1998 – Фрайбурзький університет ім.
Альберта Людвіґа. Семінар з теорії і практики німецького романтизму (керівник:
проф. Ірмґард Реблінґ).
1999 – 2001 – програма ім. Ф.
Верфеля міністерства науки, досліджень і транспорту Республіки Австрії (проєкт:
«Експресіонізм у літературі, мистецтві, кінематографі»; керівник: проф.
Венделін Шмідт-Денґлер).
2000 – програма перекладів світової
гуманістики ім. П. Целяна Інституту наук про людину, м. Відень (проєкт:
«Ганс-Ґеорґ Ґадамер. Вірш і розмова. 13 есеїв про естетику та поетику вірша»).
Нагороди:
1995 – переможець конкурсу
«Гарнослов», м. Київ.
1996 – літературна премія
«Благовіст».
2002 – персональна відзнака
директора львівського Форуму книговидавців (за книжку есеїстики «Знаки часу.
Спроби прочитання»).
2003 – лауреат конкурсу «СтАрт», м.
Київ.
2011 – персональна відзнака
директора львівського Форуму книговидавців (за роман «Чарівний світ»).
2015 – лауреат Міжнародної
літературно-мистецької премії ім. П. Куліша.
2018 – ювілейна почесна грамота
Президії НАН України.
2021 – подяка від Львівської обласної
ради за вагомий особистий внесок у розвиток гуманітарної науки.
Google
Scholar: https://scholar.google.com.ua/citations?hl=ru&user=h0_I-TQAAAAJ
E-mail: havryliv9@gmail.com
ORCID: 0000-0002-0277-2448
Web of Science Researcher ID:
https://www.webofscience.com/wos/author/record/AAZ-8015-2020
Основні
наукові праці
Монографії
Текст між культурами.
Перекладознавчі студії. – Київ: Критика, 2005. – 200 с.
Identitäten in der österreichischen
Literatur des XX. Jahrhunderts. – Lviv: Klasyka, 2008. – 408 c.
Форма і фігура. Ідентичність у
художньому просторі. – Львів: ВНТЛ-Класика, 2009. – 480 с.
Шкіц філософії сум’яття. Австрійська
література у XIX і XX сторіччях. – Львів: ВНТЛ-Класика, 2011. – 354 с.
На наш бік. Австрійська література в
Україні в контексті перекладів світової художньої літератури. – Львів:
ВНТЛ-Класика, 2015. – 198 с.
Розділи у
колективних монографіях
«Воськове діло Гуцулію вбити, а наше діло єї
поховати». Галичина і Перша світова війна: від Івана Франка до Йозефа Рота та
Кристофа Рансмайра. // Письменство Галичини в міжкультурній взаємодії.
Колективна монографія відділу української літератури Інституту українознавства
ім. Івана Крип'якевича НАН України. За редакцією Т. Гавриліва. – Львів:
ВНТЛ-Класика, 2015. – C. 174-212.
Галичина на літературній мапі
Центрально-Східної Європи // Проект «Україна». Галичина та Волинь у складі міжвоєнної
Польщі / авт.-упор. М. Р. Литвин; НАН України, Інститут українознавства ім. І
Крипʼякевича. Харків: Фоліо, 2017. С. 255-297.
Феноменологічна і прикладна цінність
мемуаристики та тревелистики // Стратегії мемуарної та мандрівної літератур
західноукраїнських письменників другої половини ХІХ ‒ першої половини ХХ
століття: колективна монографія / відп. ред. Тарас Пастух; Національна академія
наук України, Інститут українознавства ім. І. Крип’якевича. Львів, 2020. С.
8-45.
Західноукраїнське подорожнє письменство
першої половини XX століття: тенденції і семантика // Стратегії мемуарної та
мандрівної літератур західноукраїнських письменників другої половини ХІХ ‒
першої половини ХХ століття: колективна монографія / відп. ред. Тарас Пастух;
Національна академія наук України, Інститут українознавства ім. І.
Крип’якевича. Львів, 2020. С. 360-448.
Етноніми «Ruthenen» та «Ukrainer» у
подорожніх репортажах і публіцистичних текстах Йозефа Рота// Русь, Малоросія,
Україна: галицькі українці у пошуках власного імені (ХІХ – перша половина ХХ
століть) / Наук. ред. Орлевич І.; Інститут українознавства ім. І. Крип’якевича
НАН України; Інститут релігієзнавства – філія Львівського музею історії
релігії. Львів: Логос, 2021. С. 409-426.
Поетика світанку в урбаністичних віршах Богдана-Ігоря Антонича. У:
Література та історія: антропос – топос – тропос / за ред. Михайла Гнатюка.
Львів: ЛНУ ім. Івана Франка, 2023. С. 108–127.
Упорядковані
серії наукових праць
Експресіонізм. Збірник наукових
праць. – Львів: ВНТЛ-Класика, 2002. – 154 с.
Експресіонізм. Збірник наукових
праць. – Львів: ВНТЛ-Класика, 2004. – 176 с.
Експресіонізм. Збірник наукових
праць. – Львів: ВНТЛ-Класика, 2005. – 152 с.
Студії австрійської літератури. Том
1. Ідентичність художнього простору. Ґеорґ Тракль у контексті часу, традиції і
діалогу культур. – Львів: ВНТЛ-Класика, 2005. – 144 с.
Студії австрійської літератури. Том
2. Маска і метаморфоза. (Де)конструювання діалогічного мовлення і філософія
метаморфози Еліаса Канетті. – Львів: ВНТЛ-Класика, 2006. – 152 с.
Студії австрійської літератури. Том
3. Факт як експеримент. Механізми фікціоналізації дійсності в творах Йозефа
Рота. – Львів: ВНТЛ-Класика, 2007. – 280 с.
Письменство Галичини в міжкультурній
взаємодії. Колективна монографія відділу української літератури Інституту
українознавства ім. Івана Крип'якевича НАН України. Львів: ВНТЛ-Класика, 2015.
C. 174-212.
Упорядковані
науково-популярні міждисциплінарні видання
Подорож до Европи. Галичина,
Буковина і Відень на центральноевропейській культурній шахівниці (разом з
Оксаною Гаврилів). – Львів: ВНТЛ-Класика, 2005. – 232 с.
Нова подорож до Європи (разом з
Оксаною Гаврилів). – Львів: ВНТЛ-Класика, 2012. – 300 с.
Потяг надій та інші залізничні
сполучення. – Львів: ВНТЛ-Класика, 2011. – 384 с.
Наукові
переклади
Ганс-Ґеорґ Ґадамер. Вірш і розмова.
– Львів: Ї, 2002. – 188 с.
Статті
«Сутінки людства»: від симфонії
новітньої поезії до документу літературного експресіонізму // Вікно в світ, №
1. Київ: І-т літератури ім. Т. Шевченка НАН України, 2001. С. 43-53.
Світ як анекдот. До фразеології
українського літературного постмодерну // Nowa frazeologia w nowej Europie. Slowo. Tekst. Czas VI. Tezy referatow
miedzynarodowej konferencji naukowej, Szczecin, 6-7 wrzesnia 2001 r. Greifswald: Universität Greofswald, 2001. C. 121-124.
Das Projekt «Ukraine»: Identitätssuche der zeitgenössischen
ukrainischen Literatur. In: Die Ukraine in Europa. Aktuelle Lage, Hintergründe
und Perspektiven. Hrsg. von Juliane Besters-Dilger unter Mitarbeit von Irma
Oswald. Wien – Köln – Weimar: Böhlau, 2003 (Buchreihe des Institutes für den Donauraum
Bd.9). S. 453-463.
«Seine Hoheit, Generaldirektor Minister Doktor Laurenz». Erträumte
Identitäten des Protagonisten im Hörspiel „Ein Geschäft mit Träumen“ von
Ingeborg Bachmann // Науковий вісник Чернівецького університету.
Випуск 234. Германська філологія. Чернівці: Рута, 2005. С. 173-185.
Identität des Textes: Paul Celans
ukrainische Odyssee // Alexander Kratochvil, Rolf Göbner (Hg.). Greifswalder
ukrainistische Hefte. Heft 2. Aachen: Shaker Verlag, 2005. S. 123-157.
«Уламки мого дитинства і юности, не
більше». Концепція наративу в автобіографічній пенталогії Томаса Бернгарда //
Слово і час. – Київ, 2005. – С. 52-57.
Феноменологія ідентичності ліричного
«я» в сучасній австрійській поезії // Слово і час. № 10. – Київ: Інститут
літератури ім. Т.Г.Шевченка НАН України, 2006. – С. 76-80.
Жанрово-видові особливості
«Неймовірних подорожей» сучасної австрійської письменниці Ільзе Айхінґер //
Питання літературознавства. Випуск 74. – Чернівці: Рута, 2007. – С. 101-115.
Trakl – zwischen Baudelaire und
Rimbaud // Károly Csúri (Hg.). Georg Trakl und die literarische Moderne. –
Tübingen: Niemeyer, 2009. – S. 165-181.
Die Geburt einer Literaturgeschichte
aus dem bruchstückhaften Geist der Postmoderne // Arnulf Knafl (Hg.): Kanon und
Literaturgeschichte. – Wien: Praesens 2010. – S. 203-214.
Жанротвірна функція вказівників
простору і часу у книжці «Вчора в дорозі» Петера Гандке // Питання
літературознавства. Випуск 84. – Чернівці: ЧНУ, 2011. – С. 169-176.
Переклад як прочитання іншого і
впізнання себе // «Мистецтво творять шал і розум». Творчість Богдана Ігоря
Антонича: рецепції та інтерпретації. Збірник наукових праць. Серія «Українська
філологія: школи, постаті, проблеми». Випуск 11. – Львів: ЛНУ ім. І.Франка,
2011. – С. 318-328.
Werfel, Verdi und der Mann in der
Gondel. Zur Rezeption von Franz Werfel in der Ukraine // Arnulf Knafl (Hg.).
Die Avantgarde und das Heilige. Neue Beiträge zur literaturwissenschaftlichen
Forschung über Franz Werfel. – Wien: Praesens, 2013. – S. 121-141.
Коронний край, прикордонний край,
блаженний край? – Galizien Йозефа Рота і Galicien Інґеборґ Бахман // Ганс
Ріхард Бріттнахер, Інґа Штефан, Євгенія Волощук, Олександр Чертенко (упор.).
Центральні землі – коронні землі – межові землі. Понад кордонами. Студії
німецькомовної літератури. Випуск 3. – Київ: Видавничий дім Дмитра Бураго,
2013. – С. 137-147.
Галичина на тлі модернізаційних
процесів (очима Йозефа Рота і його героїв) // Парадигма, випуск 7. – Львів:
Інститут українознавства ім. І.Крип’якевича НАН України, 2013. – С. 240-272.
Дві подорожі до одного міста:
«Мандрівка до Польщі» Альфреда Дьобліна та «Мандрівка Галичиною» Йозеф Рота //
Ганс Ріхард Бріттнахер, Євгенія Волощук, Олександр Чертенко (упор.). Студії
німецькомовної літератури. Випуск 2. Кордони без місць – місця без кордонів. –
Київ: Видавничий дім Дмитра Бураго, 2014. – 46-60.
Tymofiy Havryliv. Przemyśl. Ein
mitteleuropäisches Lehrstück von Christoph Ransmayr. In: Attila Bombitz (Hg.).
Bis zum Ende der Welt. – Wien: Praesens, 2015. – S. 176-187.
·Галичина в біблійних координатах:
маркери ідентичності художнього простору в романі «Книжка Франци» Інґеборґ
Бахманн // Парадигма, випуск 8. – Львів: Інститут українознавства ім. І.
Крипʼякевича НАН України. – С. 217-232.
Medium Zeitung. Joseph Roth als
Reporter deutschsprachiger Blätter // Arnulf Knafl (Hg.). Medium. Medialität.
Intermedialität. Beiträge zur österreichischen Kulturgeschichte. – Wien:
Praesens, 2016. – S. 83-96.
Ein Migrant par excellence. Leben
und Werk von Ivan Franko als Beispiel der Multiplexität // Alexandra Millner,
Katalin Teller (Hg.). Transdifferenz und Transkulturalität. Migration und
Alterität in den Literaturen und Kulturen Österreich-Ungarns. – Bielefeld:
transcript Verlag, 2018. – S. 175-188.
Der
unwiderstehliche Eros. Joseph Roths Liebesgeschichten // Arnulf Knafl (Hg.).
Literatur als Erotik. Beispiele aus Österreich. Wien: Praesens, 2018. S. 62-75.
Schmerz als
Grenze. Jenseits des Schmerzes von Osyp Turiansky / Sylvia Paulischin-Hovdar
(Hg.): Grenzen: Flucht und Widerstand. Literarische Antworten auf ein
politisches Thema. Wien, 2019. S. 94-110.
Місто в модерністичній поезії. Урбаністичні вірші Ґеорґа Гайма та Богдана Ігоря Антонича // Україна: культурна спадщина, національна свідомість, державність. Вип 33. Львів, 2020. С. 480-493. DOI https://doi.org/10.33402/ukr.2020-33-480-493
Spielarten mit Realismus: Joseph Roths Figuren und Konstellationen // Sylvia
Paulischin-Hovdar (Hg.). Spielarten des Realismus. Wien: Praesens, 2022. S.
11-33.
Das österreichische Drama. Die
Geschichte des österreichischen Theaterstücks in Ukrainisch im Kontext der
Übersetzungsliteratur // Bombitz A., Katschthaler K., Vositzky L., Leitgeb Ch.
(Hg.). Rezeption österreichischer Gegenwartsliteratur in Zentraleuropa. Transkulturelle
Forschungen an den Österreich-Bibliotheken im Ausland. Wien: New Academic
Press, 2022. S. 93-108.
Мовно-психологічний портрет міста у книжці віршів «Три перстені»
Богдана-Ігоря Антонича // Україна: культурна спадщина, національна свідомість,
державність. Вип 34. Львів, 2022. С. 372-381. DOI 10.33402/ukr.2021-34-372-381
Два «Кінці світу»: апокаліпса як код
модерністичної поезії та її функціонали // Україна: культурна спадщина,
національна свідомість, державність. Вип 36. Львів, 2022. С. 242-255. DOI 10.33402/ukr.2022-36-242-255
Abschied von Wien: Auf den
Spuren eines Celan-Gedichts. В: Україна:
культурна спадщина, національна свідомість, державність / гол. ред. Ігор Соляр, заст. гол. ред. Михайло
Романюк; НАН України. Випуск 39. Львів: Інститут українознавства ім. І. Крип’якевича, 2024. С. 297–305. DOI 10.33402/ukr.2024-39-297-305;
Wien als
eines der ersten Publikationsorte von Paul Celan. In: Journal for German and Scandinavian Studies, Year IV (2024), Volume
4. Sofia: Sofia University “St. Kliment Ohridski”, S. 108–116. https://doi.org/10.60055/GerSk.2024.4.108-116.