Мочернюк Наталія Дмитрівна

старша наукова співробітниця, доктор філологічних наук

Народилася 1 грудня 1973 року у с. Чернелиця Городенківського району Івано-Франківської обл.

1996 року закінчила філологічний факультет Львівського національного університету імені Івана Франка.

2004 року в Тернопільському національному педагогічному університеті імені Володимира Гнатюка захистила дисертацію «Сновидіння в поетиці романтизму: часо-просторовий аспект» (спеціальність 10.01.06 – «Теорія літератури»).

2019 року в Київському національному університеті імені тараса Шевченка захистила докторську дисертацію «Українська література 20–30-х років ХХ століття у взаємодії з образотворчим мистецтвом: інтермедіальний дискурс» (за спеціальностями 10.01.01 «Українська література»; 10.01.05 «Порівняльне літературознавство»).

В Інституті від 2020 року: старша наукова співробітниця відділу української літератури.

Наукові зацікавлення: українська література ХХ ст., література еміграції, проблеми генології, міжмистецькі взаємодії (література й образотворче мистецтво).

Google Scholar: https://scholar.google.com.ua/citations?user=lHArGekAAAAJ&hl=uk

ORCID ID 0000-0002-2737-8690

Е-mail: mocher.n@gmail.com

Основні наукові праці

Монографія

Поза контекстом : Інтермедіальні стратегії літературної творчості українських письменників-художників міжвоєння : монографія. Львів : Вид-во Львівської політехніки, 2018. 392 с.

Розділи в колективних працях

Мистецтво і мистець у мемуаристиці Івана Іванця, Івана Крушельницького, Святослава Гординського. Стратегії мемуарної та мандрівної літератур західноукраїнських письменників другої половини ХІХ ‒ першої половини ХХ ст. / упорядк. Т. Пастух; Інститут українознавства ім. І. Крип’якевича НАН України. Львів, 2020.

Модерністські практики української літератури ХХ – початку ХХІ століть з погляду інтермедіальності: досвід Нью-Йоркської групи. Модернізм в українській літературі ХХ – початку ХХІ століття: пам᾽ять, коди, практики: монографія / відп. ред. Тарас Пастух; НАН України, Інститут українознавства ім.І.Крип’якевича. Львів, 2023. С. 340–406.

Мотив Кассандри в українській поезії ХХ–ХХІ ст. Інтермедіум Кассандра: інтермедіальні студії; за ред. С. Маценки. Львів: Видавництво «Апріорі», 2024. С. 233–257.

Літературне осмислення образу Франсиско Ґої та його мистецтва: інтермедіальна імагологія. Міждисциплінарні обрії інтермедіальності: лінгвістика – літературознавство – перекладознавство : колективна монографія / за ред. О. Воробйової, Р. Савчук, Л. Тараненко. Київ : Видавничий дім «Києво-Могилянська академія», 2024. С. 301–319.

Статті

Діалогічна парадигма поетичної творчості С. Гординського // Питання літературознавства. Чернівці, 2009. Вип. 77. С. 97–102.

Діалог мистецтв у творчості Івана Крушельницького // Spheres of Culture. Journal of Philological, Historical, Social and Media Communication, Political Science and Cultural Studies. Lublin, 2012. V.IIІ. С. 209–217.

Малярські інкорпорації в поезії західноукраїнських художників міжвоєння // Волинь філологічна: текст і контекст. Мова і вірш : зб. наук. пр. Луцьк, 2013. Вип. 16. С. 177–186.

Поетичний музей Оксани Лятуринської: особливості інтермедіальної стратегії // Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Казаріна. № 1078. Серія «Філологія». Вип. 68. Харків, 2013. С. 82–87.

Шевченкіана Святослава Гординського // Записки Наукового товариства імені Шевченка. Т.CCLXVI. Праці Філологічної секції. Львів, 2014. С. 494–503.

Святослав Гординський і польська література // Прикарпатський вісник Наукового товариства імені Шевченка. Слово. Івано-Франківськ, 2015. № 2(30). С. 307–314.

 «Час – великий митець»: хронотопне мислення Олекси Грищенка (на матеріалі мемуарів «Мої роки в Царгороді» // Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Філологічні науки. Бердянськ: ФО–П Ткачук О.В., 2016. Вип. IX. C. 143–150.

Італія у творчості Святослава Гординського // Султанівські читання. Івано-Франківськ, 2017. Вип. VI. С. 34–42.

 «На початку був колір»: колористика в літературному тексті (контекст Doppelbegabungen) // Ucrainica VIIІ. Současná ukrajinistika. Problémy jazyka, literatury a kultury. Olomouc, 2018. C. 191–196.

Інтермедіальність: термін, концепція, методологія // Прикарпатський вісник НТШ. Слово. Івано-Франківськ, 2017. № 4 (40). 2018. № 3 (47). С. 207–214.

«Слова і слів краса невловна» Святослава Гординського / Дивослово. 2020. №2. С.4955.

 «Vivere memento» Івана Франка: жанр, символіка, поетика / «Поезії дивнії чари». Франкознавчі та інші студії / НАН України. Інститут Івана Франка ; [відповід. ред. А. Швець ; наук. ред.: К. Дронь, І. Котик, М. Лапій; передм. А. Швець ; редкол.: Є. Нахлік (гол.) та ін.]. Львів, 2020. (Серія «Літературознавчі студії» ; вип. 25). С. 48–53.

Пізнати й утривалити в пам’яті: мемуаристика Святослава Гординського. Літературний процес: методологія, імена, тенденції: зб. наук. праць (філол. науки). Київ, 2020. № 16. С. 90–96.

Союз Віри Вовк і Зої Лісовської: творчий діалог мисткинь. Україна: культурна спадщина, національна свідомість, державність / гол.ред. Ігор Соляр; НАН України, Інститут українознавства ім. І. Крип’якевича. Львів, 2021. Вип.34. С.382–393.

Віра Вовк і художники: досвід кореспонденції мистецтв. «Крізь століття твій голос лунає»: збірник матеріалів конференції до ювілею Віри Вовк / упор. Н.Гаврилюк. Дрогобич: Коло, 2021. С. 30–44.

«Коли б не та скажена нудьга»: талант і безталання Леся Мартовича. Дзвін. 2021. №2(916). С. 175–181.

Володимир Гнатюк і Прикарпаття. Володимир Гнатюк у європейському науковому просторі: колективна монографія / упор. М.Б.Лановик, З.Б.Лановик. Тернопіль: Підручники і посібники, 2021. С. 99–110.

«Він є у літературі таким визначним живописцем»: інтермедіальні акценти літературознавчих рецепцій Василя Стефаника. Прикарпатський вісник НТШ. Слово. 16 (63). Івано-Франківськ, 2022. С.232–244.

War Discourse in the Biographical Novels About Artists: Intermedial Aspect / Oksana Levytska, Nataliia Mocherniuk. Respectus Philologicus. 2023. № 43 (48). Р. 98–109. URL: https://www.journals.vu.lt/respectus-philologicus/article/view/29382 Doi: 10.15388/RESPECTUS.2023.43.48.112.

Književni prikaz slikarske radionice kao intermedijalnog prostora / Oksana Levytska, Nataliia Mocherniuk. Književna smotra. Vol. 55 No. 207(1), 2023, str. 23–38. URL: https://hrcak.srce.hr/clanak/439733

«Тільки мова якою бачу цей сон»: граматика верлібрів Марії Микицей. Сучасний верлібр в українській та світовій поезії. Збірник наукових праць / Упор. Н. В. Костенко, Н. І. Гаврилюк. К., 2023. С. 146–158.


Оголошення:
Новини:

Відбувся публічний захист дисертації Хоми Івана Ярославовича «Національно-державницька діяльність Євгена Коновальця», представлену на здобуття наукового ступеня доктора історичних наук

26 червня 2025 року на засіданні разової спеціалізованої вченої ради ДФ 35.222.01 Інституту українознавства ім. І. Крип’якевича Національної академії наук України, м. Львів відбувся публічний захист дисертації Хоми Івана Ярославовича «Національно-державницька діяльність Євгена Коновальця», представлену на здобуття наукового ступеня доктора історичних наук.

Вічная пам'ять!

Колектив Інституту українознавства ім. І. Крипʼякевича НАН України висловлює глибокі співчуття Книшу Ярославу Богдановичу у зв'язку зі смертю матері. 
Видання:

Артимишин П., Меренюк Х. Україна та українці в пострадянських білоруських підручниках та посібниках з історії