Союз Віри Вовк і Зої Лісовської: творчий діалог мисткинь
Розглянуто історію співпраці
письменниці Віри Вовк і художниці Зої Лісовської – цей творчий союз склався вкінці
30-х років минулого століття і триває дотепер. Звернуто увагу на мемуаристику й
автобіографічний роман «Духи й дервіші» Віри Вовк, у яких вона висвітлила їхні
взаємини, починаючи від дитинства, та багато питань творчої самоідентифікації. Проаналізовано
вірші-присвяти Зої Лісовській із різних збірок. Зазначено, що Віра Вовк була
авторкою мистецтвознавчої студії, присвяченої творчості подруги. Відзначено, що
художниця створила чимало обкладинок до книжок Віри Вовк, у яких зуміла
реалізувати багато образно-формальних ідей.
Проаналізовано
тримовне видання «Меандри», яке репрезентує поєднання зображень Зої Лісовської
і поезій Віри Вовк. Вказано на роль асоціативності, на основі якої скомпоновано
візуально-текстовий матеріал. Зазначено, що картини не є ілюстраціями до
віршів, а вірші не є екфразами до різножанрового живопису, представленого в «Меандрах»;
водночас можливі перетини на рівні окремих образів, настроєвих тональностей
тощо. Констатовано, що специфіка жанру такого видання, як мистецько-словесного
альбому, зумовлює важливість співтворчості читача, а читацьку уяву стимулює
візуальний план, у міметичних зображеннях якого можна шукати пояснень до
складної метафорики поетеси. На основі аналізу суб’єктної організації віршів,
чільних образів збірки простежено магістральні інтенції самоідентифікаційних
пошуків поетеси, пов’язані з її культурним кодом, увиразненим візуальним рядом.
Простежено, що візуально-вербальний діалог у межах одного видання розвивається
в різних стильових системах: для малярства Зої Лісовської притаманний нахил до
експресіонізму, поетика Віри Вовк тяжіє до імажинізму. Стверджено, що саме
завдяки поезії мистецько-словесний альбом нарощує філософський інтерпретаційний
потенціал, а «Меандри» стали найбільш плідним синтезованим результатом творчої
співпраці мисткинь.
міжмистецькі
взаємодії, мистецько-словесний альбом, візуальність, композиція, стиль, поезія,
малярство.
The article
examines the history of collaboration between the writer Vira Vovk and the
artist Zoia Lisovska. Their creative alliance was formed at the end of the
1930s and persists until now. The memoirs and autobiographical novel Dukhy i dervishi (Spirits and Dervishes, 1956) by Vira Vovk, in which she highlights their
relationship from childhood onwards, and many issues of creative self-identity,
have been covered. The poems in dedication to Zoia Lisovska from various
collections were of interest. Vira Vovk was the author of an art history study
on her friend’s work. The artist has created many covers for Vira Vovk’s books,
in which she has implemented many imaginative and formal ideas. A trilingual
edition of Meandry (Meanders, 1979),
which represents a combination of images by Zoia Lisovska and poems by Vira
Vovk, has been analyzed. The role of associativity on which the visual-textual
material is assembled has been pointed out. It is noted that the pictures are
not illustrations of poems, and the poems are not ekphrasis to the diverse
genre of paintings presented in Meandry.
At the same time, there may be overlaps at the level of individual images, mood
disposition, etc. Unique features of art and word album predetermines the
importance of the reader’s co-operation. The reader’s imagination is stirred by
the visual plane, in whose mimetic images one may seek accounts of the poet’s
complex metaphor. The analysis of the subjective arrangement of the poems and
the dominant images in the collection traces the main intentions of the
poetess’ self-identification quest, which are tied in with her cultural code
expressed through the visuals. The visual-verbal dialogue develops in different
stylistic systems within the same edition: Zoia Lisovska’s painting tends
towards expressionism, while Vira Vovk’s poetics to imagism. It is through poetry that the art and word album ramps
up its philosophical interpretative potential. Meandry has become the most efficient fusion of the artists’
creative collaboration.
interart interaction, art and word album, visuality,
composition, style, poetry, painting.
Науковці Інституту українознавства взяли участь у серії науково-освітніх заходів «Мовознавці актуалізують»
Історичні витоки та виклики новітньої російсько-української війни: матеріали міжнародної наукової конференції у Варшавському університеті
11–12 квітня 2024 р. у Інституті історії Варшавського університету відбулася міжнародна наукова конференція «Stosunki polsko-ukraińskie wobec rosyjskiej agresji na Ukrainę: konteksty historyczne i współczesne», в якій взяли участь провідні історики та політологи Польщі та України, серед них наші колеги із відділу «Центр дослідження українсько-польських відносин».