ОПОВІДАННЯ ІВАНА ФРАНКА ПРО «ВІЛЬНУ ПТАШКУ» (поетика та проблематика «Панталахи»)

Автор
Христина ВОРОК
DOI
10.33402/ukr.2023-37-249-263
Анотація
Розглянуто творчу історію оповідання з тюремною проблематикою «Панталаха» І. Франка. Досліджено художню специфіку цього твору. Проаналізовано історію публікації, структуру, жанрову особливість, проблемно-тематичний спектр. Схарактеризовано львівський локус, який впізнається у творі через такі відомі місцеві об’єкти ХІХ ст., як Бригідки (тюрма при Казимирівській вулиці, колишній монастир монахинь ордену Святої Бригіди, тепер – вул. Городоцька, 20) та кнайпа «У Нафтули» (офіційна назва – «Під трьома коронами», зараз це – вул. Шевська, 12). Особливу увагу приділено локусу в’язниці – коридору, камері, кухні й даху. Зазначено, що І. Франко акцентував не тільки на місці розташування самої камери у в’язниці, а й на інтер’єрі, порівнюючи його зі справжнім пеклом. Вказано, що письменник при зображенні головних героїв оповідання не лише активно використовував портретні деталі (зовнішність, фізичну та комунікативну поведінку), а й наголошував на їхніх рисах характеру, зокрема волелюбності та винахідливості Панталахи, чесності та сумлінності Спориша. Розкрито художнє функціювання й психічно хворої особистості Прокопа.
Для аналізу та порівняння частково залучено й інші тексти письменника. В оповіданні порушено багато проблем, наявних і в попередніх творах І. Франка («Івась Новітній», «На дні», «Хлопська комісія»), адже тут актуалізовано проблематику добра і зла, життя і смерті, свободи і несвободи. Окремо розглянуто великий психологічний підтекст твору, який увиразнюється через позасвідомі стани особистості. Зазначено, що І. Франко як вмілий обсерватор людських душ у цьому оповіданні значну увагу звернув на сновидіння персонажів, зокрема у творі онейричні візії Спориша зумовлені душевними потрясіннями і є відгомоном гнітючих денних вражень. Вказано, що письменник із великою майстерністю зосереджується як на зовнішніх, так і на внутрішніх виявах хвороби ключника.

Ключові слова

Іван Франко, «Панталаха», оповідання, тюремна тематика, жанр, стиль, проблематика, локус, інтер’єр, портрет.

Повний текст
Завантажити оригінал
Author
Khrystyna VOROK
DOI
10.33402/ukr.2023-37-249-263
Annotation
The paper deals with the creative history of the short story «Pantalacha» by Ivan Franko with prison problems. The purpose of this article is to study the artistic specificity of this work. The major attention is drawn to publication history, structure, genre specifics, problem-thematic spectrum. The Lviv locus is characterized, which can be recognized through such well-known local objects of the 19th century as Brigidky (the prison at Kazimirivska Street, the former monastery of nuns of the Order of St. Brigid, now – 20 Horodotska Street) and the pub «In Naphtula» (official name – «Under three crowns», now it is 12 Shevska St.). Special attention was paid to the location of the prison – corridor, cell, kitchen and roof. Franko focused in detail not only on the location of the cell itself in the prison, but also on its interior. He compared his cell to hell. It is indicated that the writer, when depicting the main characters of the story, actively uses portrait details: their actual appearance, in particular Pantalach’s physical and communicative behavior, Sporysh’s honesty and integrity. The artistic functioning of mentally ill personality of Prokop is also revealed.
Other works of the writer are partly involved for analysis and comparison. The story raises many problems that are also present in Franko’s previous works («Ivas Novitnii», «On the Bottom», «Peasant’s Commission»), because here the problems of good and evil, life and death, freedom and unfreedom have been actualized. The great psychological subtext of the work, which is expressed through the unconscious states of the individual, is separately considered. Franko, as a skilled observer of human souls, also paid considerable attention to the characters dreams in this work. In the story, Sporysh’s oneiric visions are caused by mental upheavals and are an echo of depressing daytime impressions. It is indicated that the writer with great skill focuses on both external and internal manifestations of the disease of the key holder.
Keywords
Ivan Franko, «Pantalacha» short story, prison theme, genre, style, issues, locus, interior, portrait.
Оголошення:
Новини:

Світлого Великодня!

Щирі вітання з Великоднем! Христос воскрес!

Науковці Інституту українознавства взяли участь у серії науково-освітніх заходів «Мовознавці актуалізують»

У березні 2024 року науковці відділу української мови Інституту українознавства Національної академії наук України взяли участь у серії науково-освітніх заходів «Мовознавці актуалізують», які ініціювала катедра української мови Національного університету «Львівська політехніка».