Зосереджено
увагу на особливостях інтерпретації національного питання в романі «Лель і
Полель» Івана Франка. Зокрема, поставлено мету продемонструвати на основі
сюжетних колізій, наративних структур та образів роману важливість для автора
національно-ідеологічної, суспільно-політичної і приватно-родинної сфер
існування нації. Теоретико-методологічною базою дослідження стали праці,
присвячені вивченню прози Франка в аспекті проблематики (Романа Гром’яка, Івана
Денисюка, Миколи Ільницького, Миколи Легкого, Оксани Пахльовської, Тараса
Пастуха, Миколи Ткачука й ін.), студії західноєвропейських (Монсеррати
Ґібернау, Ентоні Сміта) та українських (Олі Гнатюк, Івана Дзюби, Дмитра Донцова,
Миколи Козловця, Івана Франка й ін.) теоретиків націоналізму та національної
ідентичності, а також декрет «Наша Державність (Як будувати Рідну Хату)»
митрополита Андрея Шептицького.
Зазначено,
що національно-ідеологічна сфера існування нації представлена в романі «Лель і
Полель» дискусіями персонажів про територіальні межі нації та національну
ідентичність, відчуття причетності індивіда до конкретної нації й усвідомлення
наявності спільних із нею цінностей, добровільну чи вимушену асиміляцію з
панівними народами. Констатовано, що суспільно-політичний вимір проблеми
спонукає І. Франка порушити питання про налагодження діалогу між
інтелігенцією і народом, про єдність спільнот як обов’язкову передумову
існування міцної нації. Стверджено, що служіння народові, його просвіта – це нагальні
завдання для освіченої частини нації, до того ж, активну цілеспрямовану
діяльність Франко позиціонує як найкращий лік проти байдужості й апатії, що є
найгіршим внутрішнім ворогом для людини. Водночас зауважено, що діяльність має
сенс, якщо супроводжується чесністю та порядністю, приносить задоволення і якщо
людина бачить перед собою чітку мету, а в аналізованому романі важлива також
приватно-родинна сфера існування нації. Висвітлено, як у формуванні добробуту
нації взаємодіють суспільні й індивідуальні інтереси, особисте щастя і
громадські справи, почуття та обов’язок. На прикладі твору Франка продемонстровано,
як рівень взаємин особи з Іншим – людиною, родиною, спільнотою чи усім народом
– визначає надійність фундаменту для національного «дому» і національної справи.