3 жовтня 2024 р. в Інституті українознавства ім. І. Крип’якевича НАН України відбувся науковий семінар «Російська національна ідея як чинник державотворення в Росії: історіософський аналіз», приурочений до 70-ліття колишнього працівника Інституту, кандидата філософських наук Миколи Васильовича Сергеєва.
Прокіп Валентина Анатоліївна
Народилася 16 квітня 1974 року в смт Голоби Ковельського району Волинської обл.
1991–1996 роки – навчалася на факультеті україністики Волинського державного університету ім. Лесі Українки (нині — СНУ ім. Лесі Українки)
1996–2008 роки – учитель української мови і літератури ЗОШ І–ІІІ ст. смт Голоби Ковельського р-ну Волинської обл.
2005–2008 – навчання в аспірантурі Волинського національного університету ім. Лесі Українки.
2009 року в Інституті літератури ім. Т. Шевченка НАН України захистила кандидатську дисертацію на тему «Епістолярна спадщина Лесі Українки: джерелознавчо-текстологічний аспект» (спеціальність 10.01.09 – «Літературне джерелознавство і текстологія»).
2008–2009 роки – методист відділу гуманітарних дисциплін Волинського інституту післядипломної педагогічної освіти (далі – ВІППО).
2009–2010 – старший викладач кафедри управлінської діяльності ВІППО.
2010 року – науковий співробітник Науково-дослідного інституту Лесі Українки ВНУ ім. Лесі Українки.
2010–2015 – доцент кафедри управлінської діяльності ВІППО.
2015–2019 – доцент кафедри гуманітарної освіти КЗ ЛОР “Львівський інститут післядипломної педагогічної освіти”.
В Інституті від 2019 року: науковий співробітник відділу української літератури.
Авторка 43 публікацій, серед яких монографія, дві навчально-методичні праці, статті у фахових виданнях, рецензії, тези; авторка приміток й упорядниця тритомного видання “Леся Українка. Листи” (“Комора”, 2016–2018); упорядниця, авторка приміток і коментарів Повного академічного зібрання творів Лесі Українки: у 14 томах (Т. 11-14).
Наукові зацікавлення: життєписи українських письменників-класиків крізь призму мемуарів та епістолярної спадщини; епістолярій Лесі Українки та інших членів родини Драгоманових-Косачів
ORCID: https://orcid.org/0000-0002-4443-7090
Google Scholar: https://scholar.google.com.ua/citations?user=x2aHfxsAAAAJ&hl=uk
Е-mail: savchuk-va@ukr.net
Монографії
Доля листів Лесі Українки. Луцьк : ПВД «Твердиня», 2011. 168 с.
Розділи в колективній монографії
Белетристика Лесі Українки в добу Модерну. Модернізм в українській літературі ХХ – початку ХХІ століття: пам᾽ять, коди, практики / упорядк. та наук ред. Т. Пастух; НАН України, Інститут українознавства ім. І. Крип’якевича. Львів, 2023. С. 184‒321.
Упорядкування:
• Українка Леся. Повне академічне зібрання творів: у 14 томах. Том 11. Листи. 1876‒1896 / ред. С. Кочерга; передмова В. Агеєва; упоряд. В. Прокіп (Савчук); комент. В. Прокіп (Савчук), В. Агеєва. Луцьк: Волинський національний університет імені Лесі Українки, 2021. 600 с.
• Українка Леся. Повне академічне зібрання творів: у 14 томах. Том 12. Листи. 1897‒1901 / ред. О. Полюхович; упоряд. В. Прокіп (Савчук); комент. В. Прокіп (Савчук), В. Агеєва. Луцьк: Волинський національний університет імені Лесі Українки, 2021. 608 с.
• Українка Леся. Повне академічне зібрання творів: у 14 томах. Том 13. Листи. 1902‒1906 / ред. Ю. Громик; упоряд. В. Прокіп (Савчук); комент. В. Прокіп (Савчук), В. Агеєва. Луцьк: Волинський національний університет імені Лесі Українки, 2021. 616 с.
• Українка Леся. Повне академічне зібрання творів: у 14 томах. Том 14. Листи. 1907‒1913 / ред. С. Романов; упоряд. В. Прокіп (Савчук); комент. В. Прокіп (Савчук), В. Агеєва. Луцьк: Волинський національний університет імені Лесі Українки, 2021. 616 с.
· Леся Українка. Листи: 1876–1897. Київ : Комора, 2016. 512 с.
· Леся Українка. Листи: 1898–1902. Київ : Комора, 2017. 544 с.
· Леся Українка. Листи: 1903–1913. Київ: Комора, 2018. 736 с.
Статті та рецензії
· До історії збирання і публікацій листів Лесі Українки. Наук. вісн. ВДУ. Філологічні науки. 2007. № 9. С. 124–130.
· Погляди Лесі Українки на проблему «недержавного чоловіка» (на матеріалі листів письменниці до Ф. Волховського та М. Кривинюка). Леся Українка і сучасність : зб. наук. праць / [упор. Н. Г. Сташенко]. Луцьк : РВВ «Вежа», 2007. Т. 4. Кн. 1. С. 257–269.
· Епістолярій Лесі Українки: текстологічне дослідження купюр. Наук. вісн. ВНУ. Філологічні науки. Літературознавство. 2008. № 8. С. 209–215.
· Національне питання у вилучених радянською цензурою листах Лесі Українки. Педагог. пошук : наук.-метод. вісн. 2008. № 3 (59). С. 51–54.
· Епістолярій Лесі Українки: текстологічні спостереження (До дванадцятитомного видання творів 1975–1979 рр.). Педагог. пошук : наук.-метод. вісн. 2008. № 4 (60). С. 63–67.
· Вплив Олени Пчілки на формування особистості Лесі Українки. Минуле і сучасне Волині та Полісся. Олена Пчілка і родина Косачів в історії інтелектуальної еліти України та Волині: Наук. зб. Випуск 33. Луцьк, 2009. С. 267–269.
· Пріоритети викладання словесності у школі: інновації, консерватизм чи стереотипи? Компетентність педагога : від фахових знань до інноваційної культури. Луцьк, 2009. С. 163–167.
· «Нехай люди лають, аби не мовчали…»: Штрихи до історії видань поетичних збірок Лесі Українки (на матеріалах епістолярію письменниці). Леся Українка: доба і творчість : Зб. наук. статей. Луцьк : Волин. нац. ун-т ім. Лесі Українки, 2009. Т. 3. С. 99–106.
· Рукописна спадщина Лесі Українки у Львові: джерельна база. Літературознавчі обрії. Праці молодих учених. Випуск 14. К. : Інститут літератури ім. Т. Шевченка НАН України, 2009. С. 200–206.
· Цензурні вилучення листів Лесі Українки: факти і мотиви. Леся Українка і сучасність : Зб. наук. пр. Т. 5. Луцьк : Вежа, 2009. С. 382–392.
· Мовленнєва культура молоді: причини інтерференційного процесу. Мовленнєвий простір сучасного школяра. Луцьк, 2009. С. 118–124.
· Про проблеми реалізації компетентнісного підходу в умовах сучасної освіти України. Менеджмент та інноваційна політика школи : матеріали обл. наук.-практ. конф. [упоряд. Л. О. Щоголєва]. Луцьк : ВІППО, 2010. С. 19–25.
· Качкан В. А. Екскурси і дискурси (українська історія, література, культура, філософія, фольклористика, етнологія, пресологія в епістолярному віддзеркаленні: панорама проблеми) : монографія / В. А. Качкан, О. В. Качкан. Івано-Франківськ : в-во Івано-Франк. нац. мед. ун-ту, 2009. – 212 с. Педагогічний пошук : науково-методичний вісник. 2010. № 1 (65). С. 80.
· Культура спілкування керівника ЗНЗ як складова управлінської культури. Педагогічний пошук : науково-методичний вісник. 2010. № 4 (68). С. 27–30.
· Філософія життя Михайла Косача крізь призму його епістолярію. Леся Українка і сучасність : Зб. наук. пр. Т. 6. Луцьк : Вежа, 2010. С. 435-443.
· Перспективи післядипломної педагогічної освіти в Україні в контексті євроінтеграції: філософський аспект. Нова педагогічна думка : науково-методичний журнал. № 1. 2010. С. 20–22.
· До проблеми текстології епістолярію Лесі Українки. Феномен Лесі Українки : літературознавчий, лінгвіст-тичний, історіософський, фі-лософський та педагогічний аспекти : зб. наук. праць / уклад. І.З.Тарасинська. Київ; Новоград-Волинський; Житомир; Черкаси, 2010. С. 65–67.
· Деякі аспекти проблеми формування лідерських якостей старшокласників в умовах сучасної освіти України. Моделювання змін в закладах освіти регіону : матеріали всеукраїнської науково-прак-тичної конференції / [упор. В.В.Вітюк]. Луцьк : ВІППО, 2011. С. 104–111.
· Традиційні та нові акценти у вивченні життя та творчості Т. Г. Шевченка в школі. Дивослово. 2012. № 3 (660). С. 38–41.
· Комунікативна компетентність керівника ЗНЗ: проблеми формування в системі післядипломної педагогічної освіти. Обрії : науково-педагогічний журнал. 2012. № 1 (34). С. 53–55.
· Культура спілкування керівника загальноосвітнього навчального закладу: теорія та практика питання. Педагогічний пошук : науково-методичний вісник. 2012. № 4 (76). С. 30–33.
· Стиль керівництва як фактор впливу на успішну діяльність управлінського персоналу ЗНЗ. Нова педагогічна думка : науково-методичний журнал. 2012. № 2 (70). С. 122–125.
· «Лісова пісня» Лесі Українки: у пошуках джерел і прототипів. Дивослово. 2016. № 2 (707). С. 18–21.
• “Небуденна” жінка залізної вдачі: Олена Пчілка очима сучасників (на матеріалі спогадів про письменницю). Україна: культурна спадщина, національна свідомість, державність / гол. ред. Ігор Соляр; НАН України, Інститут українознавства ім. І. Крип’якевича. Львів, 2019. № 32. С. 341-351.
• Експеримент у зашморгу: літературне життя Львова 1939-1941 рр. очима українських письменників. Тоталітаризм як система знищення: збірник наук. праць за матеріалами всеукраїнської науково-практичної конференції з міжнародною участю 11–12 червня 2020 р. / наук. ред. Т. Єщенко. Львів: Друкарня Львівського національного медичного університету імені Данила Галицького, 2020. С. 139-143.
• Літературний процес у Львові періоду першої радянської окупації у спогадах Остапа Тарнавського. Стратегії мемуарної та мандрівної літератур західноукраїнських письменників другої половини ХІХ – першої половини ХХ ст.: колект. монограф. / упорядк. та наук ред. Т. Пастух; НАН України, Інститут українознавства ім. І. Крип’якевича. Львів, 2020. С. 335–359.
• Епістолярій Лесі Українки: історія багатотомних видань творів письменниці. Ідеологиня національної аристократії (на пошану 150-річчя від дня народження Лесі Українки): збірник наук. праць за матеріалами всеукраїнської науково-практичної конференції з міжнародною участю 25-26 лютого 2021 р. / наук. ред. Т. Єщенко. Львів: Друкарня Львівського національного медичного університету імені Данила Галицького, 2021. С. 82‒87.
• «…Пишімо одно одному з чужини на чужину!»: до історії знайомства Лесі Українки з А. Кримським. Агатангел Кримський і Волинь: матеріали Всеукраїнського круглого столу, приуроченого до 150-річчя від дня народження Агатангела Кримського та 150-річчя від дня народження Лесі Українки (28 січня 2021 р., м. Луцьк) / упоряд.: П. С. Олешко, Н. М. Кот, А. М. Силюк. Луцьк: Волинський ІППО, 2021. С. 58-63.
• До питання про передатування листів Лесі Українки. Волинь філологічна: текст і контекст. 2021. Вип. 32. С. 273-285.
• Невідомий лист Л. Старицької-Черняхівської до Ю. Тищенка на смерть Лесі Українки. Слово і час. 2021. № 6 (720). С. 105-109.
• Мінські адресати Лесі Українки. Україна: культурна спадщина, національна свідомість, державність / гол. ред. Ігор Соляр; НАН України, Інститут українознавства ім. І. Крип’якевича. Львів, 2022. Вип. 35. С. 252-265.
Навчально-методичні праці
· Формування соціальної компетентності учня в умовах сучасної освіти України. Частина І. Луцьк : ВІППО, 2012. 88 с.
· Техніка пошуку роботи. Луцьк : ВІППО, 2012. 104 с.
1 жовтня 2024 року в Інституті українознавства ім. І. Крип’якевича НАН України пройшли традиційні Наукові читання імені академіка Івана Крип’якевича
Співорганізаторами заходу виступили Західний науковий центр НАН та МОН України, Наукове товариство імені Шевченка, Львівський національний університет імені Івана Франка, Львівська національна наукова бібліотека імені В. Стефаника.